Fördomar 19.11.09


19.11 kl 18-21 Fördomar

muluken_100

- om allt från varför tjejer inte alltid tas på allvar till varför det kommer invandrare till Finland.

(Annorlundaskap, jämlikhet och jämlika rättigheter)
Muluken Cederborg, politiskt engagerad bla i Kvinnoförbundet, ordf. för Vuxna Internationellt Adopterade (VIA) i Finland. Hon har jobbat som lärare och på senare tid med adoptionsfrågor. Föreläst och hållit kurser. Varit riksdagskandidat.

Tidpunkt Namn Meddelande
17:48:39 admin

Väälkumi! Vi startar om några minuter...

17:49:21 admin

(Admin är alltså webbredaktören Liselott)

17:52:04 Muluken_Cederborg

Ok:)

18:10:54 (Lotta)

Hej! Hördu, va är de egentligen för skillnad på asylsökand å invandrare

18:11:13 (356028)

vad är Asylsökande?

18:11:40 admin

Välkomna! Muluken skriver säkert för fullt! tålamod!

18:12:02 admin

(Hon sitter i andra änden av Finland ;))

18:12:13 (356028)

ha ha

18:12:23 Muluken_Cederborg

En asylsökande är en person som söker trygghet i ett främmande land därför att han eller hon blivit förföljd i sitt hemland. En invandrare är en person som har kommit till Finland från ett annat land och bor sedan länge i Finland.

18:12:52 Muluken_Cederborg

En invandrare är också en svensk som bor i Finland.

18:13:06 (356028)

alltså en svensk från sverige typ

18:13:28 Muluken_Cederborg

som asylsökande måste man ansöka om uppehållstillstånd för att få stanna i Finland

18:13:36 (Lotta)

okej. Invandrare förstår ja, men varför kommer asylsökande just HIT?

18:13:42 Muluken_Cederborg

ja precis en svensk från Sverige

18:13:58 (356028)

Så om man flyttar till te.x england är man invandrare där då eller

18:14:37 Muluken_Cederborg

Som invandrare anses det att man är född i ett annat land men bor i ett annat land

18:14:56 (356028)

Jasså.. xD

18:15:03 Muluken_Cederborg

jo, om du flyttar till England så räknas du som invandrare.

18:15:58 (356028)

Varför har så många från just bosnien flyttat till finalnd? i min skola går jätte många som bodde i bosnien förr

18:16:30 Muluken_Cederborg

Asylsökande försöker fly från sitt land för att det inte längre är möjligt att bo där, pga krig. Anledningen till att de kommer till Europa är att det är tryggt och säker att bo här.

18:16:52 (jocke)

Hej! varför kommer de så många asulsökande till Närpes?

18:17:11 (jocke)

asYlsökande:P

18:17:18 Muluken_Cederborg

I början av 1990-talet var det inbördeskrig i Bosnien och därför blev många tvunga att söka sig till andra länder.

18:17:43 (356028)

Jamen, det var ju nästan 20 år sen, alla i min skola flyttade hit för typ 3 år sen eller ngt

18:18:20 Muluken_Cederborg

I Närpes finns det mera arbetsrelaterande invandring. Folk som kommer dit för att jobba eftersom det inte finns jobb i deras hemländer.

18:19:06 (jocke)

men int finns de ju nå jobb i närpes heller!!! di permiterar ju hela tiden

18:19:17 Muluken_Cederborg

Då är dessa bosnier , sådana som har flyttat för att få bättre livskvalitet och arbete. Utan dem skulle växthusen i Närpes inte klara av produktionen .

18:19:49 (356028)

jasså =)

18:20:10 Muluken_Cederborg

Just nu är det ju lågkonjunktur men det finns alltid arbete som en vanlig finländare inte vill göra, tex, växthusarbete, städning, och vårdarbete

18:20:34 admin

Till Muluken: du kan skriva ett Till: före svaret, så man vet bättre vems fråga du svarar på :)

18:21:03 (356028)

nej... för vad menade du med "utan dem skulle växthusen i närpes inte klara av produktionen"

18:22:24 Muluken_Cederborg

Jag menar att växthusnäringen inte skulle klara av att leverera tomater och gurkor till olika delar i Finland , utan dessa flitiga arbetare från just Bosnien.

18:22:48 (Lotta)

Va va de dä di tala om i tidningan, att nå växthusarbetare bara fått 200€ i månaden i lön?

18:22:51 (356028)

bara från bosnien??

18:23:34 Muluken_Cederborg

Till:356028. nä inte enbart från Bosnien , även från forna Jugoslavien.

18:23:45 Muluken_Cederborg

Lettland och Estland.

18:24:15 (356028)

jaså

18:24:58 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Det var en ägare till ett större växthus som hade utnjyttat dessa arbetare och betalat alldeles för lite. men som tur blev det rättssak av detta fall.

18:25:35 (Lotta)

Ja hörde att nån sa att de bara va propaganda...

18:26:05 (jocke)

va betyder propaganda???

18:26:18 Muluken_Cederborg

Till lotta: I vilket syfte skulle detta propaganda användas till?

18:26:19 (356028)

aaa vad betyder det :D

18:28:20 Muluken_Cederborg

till Lotta och 356028: talar för en viss en viss fråga, försöker måla det i ett bra ljus

18:28:35 admin

propaganda = lite som marknadsföring, men politiskt, eller kan man uppviglar, hetsar upp en grupp mot någon eller något annat

18:29:21 (Lotta)

ja vet int riktit... ja fatta int va di mena...

18:30:03 (jocke)

så de som Hitler jo tå?

18:30:11 Muluken_Cederborg

om man propagerar kan man också ha för avsikt att svartmåla något

18:30:35 Muluken_Cederborg

Till Jocke: precis

18:31:30 Muluken_Cederborg

Hitler propagerade för att allt ont, tex den dåliga ekonomin och situationen som Tyskland befann sig i, berodde på enbart på judarna

18:31:51 (Lotta)

alltså de va en granne som å har växthus som sa de, typ att de sku va di som e FÖr invandring som hitta på de

18:32:36 Muluken_Cederborg

Till Lotta: nu förstår jag dig inte riktigt. Kan du förklara?

18:33:05 (jocke)

men får verkligen invandrarna gå före i kön, när //vanliga// närpeser int får nå jobb

18:33:48 Muluken_Cederborg

Till jocke: Ingen får gå före i kön. Alla skall behandlas på samma grunder

18:34:21 (Lotta)

nä men ja fatta int heller, bara att he sku va påhitta, fö att ingen sku betal så lite åt najn

18:36:25 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Jag tror inte heller att det var påhittad historia, utan att det säkert betalades för lite i lön för dessa arbetare. Bärplockarna från Thailand blev också dåligt behandlade i Sverige och fick inte lagmässiga lönebetalningar.

18:37:16 (jocke)

men di får väl pengar från kela å, invandrarna

18:37:51 (Lotta)

ja å bostadsstöd å en massa andra stöd å?

18:38:09 Muluken_Cederborg

Till jocke: De får på samma grunder som en finländare ersättning från FPA.

18:39:04 Muluken_Cederborg

Men de flesta har ju som mål att kunna lära sig språk och söka ett arbete. Få vill leva endast på FPA-pengar.

18:39:40 (Lotta)

e de sant att di skickar hem pengar till sina länder å?

18:41:19 Muluken_Cederborg

Det finns en viss tradition i vissa länder att man skall skicka hem till släktingar. Men jag kan inte tänka mig att det skulle vara frågan om stora summor. Det är ju trots allt ganska dyrt att leva i Finland, även om man har ett arbete.

18:41:40 (jocke)

jamen he ji ju endå våra skattepengar

18:41:50 Muluken_Cederborg

Till Lotta: skicka pengar alltså.

18:43:06 Muluken_Cederborg

Till jocke: Man kan ju tycka så, men var och en avgör vad som skall göras med pengarna på kontot.

18:43:19 (jocke)

nåjåå

18:43:59 (jocke)

nu måst ja far på träningan. ajöss

18:44:26 admin

hejdå jocke, tack för att du kikade in!

18:44:34 Muluken_Cederborg

Till jocke: Lycka till med träningen. Roligt att du var här.

18:45:27 (Lotta)

men hu myki trot du att di faktiskt får från kommunen i pengar då?

18:46:49 (Lotta)

alltså om di INT jobbar

18:46:50 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Jag kan inte säga med 100 procent säkerhet i siffror men det beror ju på familjens storlek.

18:47:50 (anonymus)

Hej!

18:48:04 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Då jag jobbade på flyktingrådgivningen i Vasa så kommer jag ihåg att det var runt 800 euro.

18:48:21 admin

Hej anonymus! Har du något du funderar på?

18:48:41 (Lotta)

okej

18:49:09 Muluken_Cederborg

Men det var ju för några år sedan. Man räknar utgående från minimun-alltså det minsta möjliga du kan klara dig att leva och bo.

18:49:34 (anonymus)

Jo! Är det sant att om en flykting som är under 18 år får föra hit hela släkten, bara för att de kommit hit?

18:50:55 Muluken_Cederborg

Till Finland kommer det årligen några hundra flyktingbarn som kommer på egen hand. Det som är möjligt är att de får ta sin kärnfamilj hit.

18:51:53 Muluken_Cederborg

till anonymus: Till Finland har det varit möjligt att få hit även farmor och farfar. Men nu skall den delen snart inte vara möjligt att genomföra.

18:51:57 (Lotta)

är typ 800 minsta man kan leva på? är det de mesta va man kan få från staten? tänkt på studeranden å så...

18:52:57 (anonymus)

Men jag läste att det kan vara upp till 16 personer som räknas som familj. JAG har ju inte så många i min närmsta släkt ens!!!

18:53:30 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Som jag tidigare nämnde vet jag inte exakt summan på månatlig stöd men jag vet också att man vid behov kan få hjälp med vissa räkningar , ifall pengarna är slut.

18:54:07 Muluken_Cederborg

Till Anonymys: Många kan ju ha en stor familj, många syskon och halvsyskon.

18:54:56 (Lotta)

j tycker di sku kuna betal min telefonråkning tå;););)

18:55:06 Muluken_Cederborg

Till Anonymys: De som kommer från Mellan Östern och Somalien har stora familjer.

18:55:52 (anonymus)

Men hur vet man i finland att det faktiskt är släktingar då? Det kan ju vara nadra som låtsas vara släkt?

18:56:09 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Men du har kanske ett arbete som ger dig pengar varje månad? Då får man ingen ersättning från socialen.

18:57:09 (Lotta)

nä,int ens nå somarjobb hadd ja ifjol somrast :(

18:58:26 Muluken_Cederborg

Till anonymys: Man skall helst ha bevis , dokumentation, berättelser som stämmer. Men Finland skall inom kort gå inför att skärpa möjligheterna till fusk.

18:59:31 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Du kan ju gå till socialen och få ditt fall beprövad.

19:00:06 (Lotta)

nää nå vetja pappa betalar:D

19:00:10 Muluken_Cederborg

Till Anonymus: Det förekommer fall av fusk, där man har hittat på att man är släkt.

19:01:00 admin

och apråpå "pappa betalar" ;). Vad tycker ni om nylänningar och helsingforsare?

19:01:35 (anonymus)

Men testar de det då, tex genom dna-prov eller dylikt?

19:02:53 (Lotta)

Nä jag var liten så talade vi på helsingforsdialekt nä vi låtsades vara snobbiga, typ genom näsan å lååånga vokaler å så:D

19:02:55 Muluken_Cederborg

Till anonymus: DNA -prov är för kostsamt så det används inte i stor utsträckning .

19:03:39 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Har du träffat en nylänning?

19:04:46 admin

Samma här - och får medge att jag retar min ena arbetskollega för att han "talar så snobbigt" när han är från Esbo. Men han fattar att jag inte tror att han är högdragen utan just bara retas!

19:05:24 Muluken_Cederborg

Till anonymus: Till en viss utsträckning använder man sig av språkkunniga personer som kan bedöma varifrån personen kommer ifrån. Släktskap är anses vara ett vid begrepp i många kulturer i jämförelse med finländska mått.

19:05:47 (Lotta)

jå, på stafettkarnevalen! å di va no helt okej:D

19:06:35 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Dialekt är berikande och visst är det roligt då alla inte pratar på samma vis.

19:07:20 (anonymus)

OK. Men om hela familjen kommer hit - och jag fattar ju att de vill ha mamma och pappa med sig - men gäller samma regler för familjen då, typ att de kan bli utvisade. *eller får de automatiskt stanna om deras barn får det?

19:08:16 (Lotta)

jamen ibland fattar man ju int vad de säger, typ i närpes eller kokkola

19:10:04 Muluken_Cederborg

Till anonymus: Alla asylsökande får ju inte uppehållstillstånd, visst blir många utvisade. Men man bedömer utgående från barnets bästa och så anser man att det är bäst att föräldrarna stannar i Finland. Men om familjen kommer till Finland -så kan möjligheterna vara mindre att de får stanna. Det bedöms från fall till fall.

19:11:05 admin

Till Muluken: Kommer alla flyktingar hit på samma sätt? Tänkte bara på alla som drunknar tex på Medelhavet på väg norrut?

19:11:12 Muluken_Cederborg

Till Lotta: Ju mera kontakt du har med närpesbor och karlebybor , desto bättre förstår du dig på deras respektive dialekt

19:11:55 (Lotta)

jå, brorsan sa att han började fatta myki bättre nä han vari i milin

19:12:45 (anonymus)

ja, det där med hur de kommer hit undrar jag också!

19:12:49 Muluken_Cederborg

Till admin: Tyvärr är det väldigt svår att ta sig fram till Europa på ett lagligt sätt. Många som flyr är ganska desperata och betalar människosmugglare .

19:13:31 admin

Till Muluken: har du någon aning om vad det kostar?

19:14:04 Muluken_Cederborg

Till anonymus: Flyktvägarna till Europa varierar, beroende på hur mycket man är villig eller har möjlighet att betala.

19:14:48 (Mia2010)

Hejhej B)

19:14:48 admin

Hej Mia2010! funderar du på något? Och hur är det med 356028 och 124715?

19:14:49 Muluken_Cederborg

Till admin: jag har hört astronomiska siffror - 50-100.000 dollar .

19:16:00 (anonymus)

varifrån kommer de då?

19:16:11 Muluken_Cederborg

Till anonymys: De som kommer med båt från Norra Afrika till Italien , får sina fall beprövade där och kan inte resa vidare . Man måste vänta på svaret om man får stanna eller inte.

19:16:35 (Mia2010)

Ja funtsar lite på om d finns nå man gö mot förmdomar egentligen..? Verkar ju som att alla har di nångång

19:17:01 (anonymus)

Är det alltså på samma sätt här i Finland, alltså att man måst vänta på svaret? är det samma fö alla?

19:17:17 Muluken_Cederborg

Till anomymus: De flesta flyr från krigshärjade länder, Somalien, Afghanistan och forna Sovjetunionen.

19:18:16 Muluken_Cederborg

Till Anonymus: alla måste vänta på att få sitt fall bepröva, beronde var man befinner sig.

19:18:16 (Lotta)

Hejdå, ska surfa vidare nu. Tack fö mej!

19:18:45 Muluken_Cederborg

Till Mia: Du har rätt i att de flesta har någon fördom mot något.

19:20:06 Muluken_Cederborg

Till Mia: Jag tycker att det som hjälper bäst mot fördomar är, att man kommer i kontakt med just det som man har fördomar för. Då får man sedan ta ställning till varför man tycker på ett visst sätt.

19:20:49 Muluken_Cederborg

Till Mia: har du fördomar? vad till exempel?

19:21:43 Muluken_Cederborg

Till Lotta: tack för att du var med i Chatten.Ha det så bra!

19:21:56 (Mia2010)

jaa, kanske har man fördomar mot sånt som man int vet nåå om - men jaa, ja veit nog int riktigt, kanski mot ti från sverige ibland! :O

19:22:19 (anonymus)

jag ska också surfa vidare nu. men tack jättemycke för infon! Och tack för en bra chat!

19:22:47 Muluken_Cederborg

Till Mia: Vilka är dina fördomar till Sverige?

19:23:09 Muluken_Cederborg

Till Anonymus: Tack för ditt deltagande i Chatten och dina intressanta frågor.

19:23:38 (Mia2010)

oj va svåårt, men kanske att de allti vinner ishocky o ska ha senaste mode på allt??

19:25:03 Muluken_Cederborg

Till Mia: Då Finland spelar mot Sverige, brukar jag resonera så att Sverige är bättre på mental träning och att spela i grupp, och därför vinner de oftast över Finland.

19:25:44 (Mia2010)

okej, kanski he :)

19:26:07 Muluken_Cederborg

Till Mia: om Finland skulle satsa mera på dessa saker, kanske vi skulle vinna oftare. Det är ju sist och slutligen rättvist, att den som är bättre vinner.

19:26:59 (Mia2010)

absolut!

19:27:53 admin

Till mia2010 och Muluken: angående hur man vet om man har fördomar, då kan man ju alltid fundera på vad man alltid är lite misstänksam mot, eller vad eller vem man inte gillar. Så vad gillar inte du, Mia - eller någon av dina kompisar, för den delen?

19:27:57 Muluken_Cederborg

Till Mia: Beträffande mode, så har ju Finland blivit bättre på den punkten men nog är vägen lång att gå , ifall man vill vara lika långt som Sverige . Man gjorde en undersökning för något år sedan där man jämförde hur mycket folk spenderar på kläder i Europa. Finland kom nästan sist.

19:28:42 (112564)

Hej!

19:29:08 Muluken_Cederborg

Till 112564: Hej på dig!

19:29:52 (turbo)

hej på meg å:P

19:30:31 Muluken_Cederborg

Till Turbo: Hej! Har du fördomar på något eller någon?

19:30:51 Muluken_Cederborg

mot något eller någon?

19:30:53 (112564)

VA!?!?! Mindre pengar på kläder!?!?! ALLA mina pengar värkar ju gå ti kläder!!!!!!!!!!!

19:31:50 Muluken_Cederborg

Till 112564: Det gällde i genomsnitt och alla åldrar och båda könen.

19:31:57 (Mia2010)

int vet ja om jag kommer på nå just nu.. men hede med kläder e ju lite intresant :) kom på att man kanske har fördomar mot viss sorts typ åv klääder

19:32:23 (turbo)

Nä, ja har int na fördomar jaB) men no kaverina.di segär neger

19:32:24 Muluken_Cederborg

Till Mia2010: Vilka kläder gäller det ?

19:33:52 (Mia2010)

nå, då kaverina har ibland na konstiga kläder, eller typ som såna jag aldri sku vila ha på me

19:33:55 Muluken_Cederborg

Till turbo: I vilka situationer använder de ordet neger? Är det i positiva ordalag eller negativa?

19:34:39 (Mia2010)

som döskallar på klädren, he tycker int ja e na fint!

19:35:07 admin

Gothic? Punkare? hårdrockare?

19:35:27 Muluken_Cederborg

Till Mia2010: Det är ju bra att veta vilka kläder som tilltalar en och vilka som man inte tycker om. Kanske dina vänner vill uttrycka sig på något sätt via sina kläder. Typ.musiksmak.

19:36:05 (turbo)

dödskallar finns ju på babyklädrin å

19:36:41 (Mia2010)

jaa d e säkert så! för jag börja funder att kanske man ändå ha liti fördomar mot de då. men att man bord säkert int ha d :)

19:36:42 Muluken_Cederborg

Till Mia: det verkar vara rätt inne med döskallar just nu. Jag har tom hittat sådana på barnkläder-småbarnsavdelningen. Blev förvånad.

19:37:33 (Mia2010)

åhå

19:37:39 (turbo)

jamen di kallar ju vem som helst neger,fast man sku va skitin på händrin å

19:38:41 admin

(måste ju erkänna här att min unge har ett par simbyxor med döskallar på... skäms...)

19:39:05 Muluken_Cederborg

Till turbo: Det är tråkigt att ordet neger har blivit skällsord och att man associerar med något fult , dåligt och mindre värde.

19:40:08 admin

Till Muluken: lite personligt nu, men du som är adopterad, har du fått höra det ordet mycket?

19:40:10 Muluken_Cederborg

Till turbo: Så länge man har inte dåliga avsikter eller dolda motiv , så tycker jag att det är okej att säga neger.

19:42:10 (Mia2010)

Heeejdåå.. :)

19:42:10 (turbo)

men om najn faktist je neger tå??

19:42:14 Muluken_Cederborg

Till admin: Ganska sällan. Men för några veckor sedan ropade en kvinna i 60 årsåldern " neger till mig, då jag gick förbi. Hade inte förväntat mig ett sådant bemötande av en kvinna i den åldern:)

19:42:49 Muluken_Cederborg

Till Mia: Tack för att du var med i Chatten. Ha det bra!

19:43:15 admin

På RIKTIGT?! men å andra sidan så kanske det är från de äldre som unga får sina fördomar? ärver dem/får dem med modersmjölken osv?

19:43:29 Muluken_Cederborg

Jag svarade henne : Att jag är åtminstone är vackrare än henne:)

19:44:26 admin

UNDERBART, jag skulle tro att den tog där den skulle - eftersom de flesta kvinnor är måna om sitt utseende (och att bli gammal kan inte vara så kul just beträffande skönheten...)

19:44:41 Muluken_Cederborg

Till admin: Det är ganska svårt att veta varifrån unga hämtar intryck men nog kommer det säkert mycket hemifrån, hur föräldrar diskuterar olika saker.

19:46:09 Muluken_Cederborg

Till admin: Vänners åsikter och grupptryck har också stor påverkan i hur man förhåller sig till olika saker.

19:46:21 admin

till Muluken: Nå, tack och lov hör det ju ihop med att bli vuxen att skaffa sig egna åsikter, erfarenheter och uppfattningar om saker B)

19:47:13 (turbo)

men får man alls sej neger åt najn som ji mörkhyad - elo var man stämd fö ärekränkning tå?

19:48:25 Muluken_Cederborg

Till turbo: Inte skulle jag rekommendera att man säger det ordet till någon som man har just träffat.Inte skulle du heller bli glad över ifall någon okänd kallar dig för hurri.

19:49:57 (turbo)

nänå då sku di no få höör>:-D

19:50:02 Muluken_Cederborg

Till Turbo: Ifall du har känt personen under en längre tid och du har inga dåliga avsikter med ordet - då tycker jag att det är ok. Men det är väldigt individuellt - vissa tycker att det är helt oacceptabelt att använda det ordet.

19:50:32 (turbo)

men va kan man bli stämd fö ti sej tå

19:51:11 Muluken_Cederborg

Til turbo: Eventuellt för ärekränkning.

19:51:45 (779836)

Hej, vad talar vi om?

19:52:26 Muluken_Cederborg

Hej 779836. Välkommen med i chatten. Just nu diskuterar vi om fördomar.

19:54:02 Muluken_Cederborg

Är det någon som undrar över frågor gällande adoption ?

19:54:31 admin

Till muluken och turbo: just det, vad var det egentligen som den där Facebookgruppen så där "på pappret" blev stämda för? hets mot folkgrupp?

19:55:07 (turbo)

trour he

19:56:07 Muluken_Cederborg

Till admin: Gruppen sade saker som är olagligt att säga, tex hot, demoniserar en grupp.

19:56:26 admin

Till muluken: jo jag! Varför tar det så länge för ett par att få ett barn, alltså adoptera?

19:58:34 Muluken_Cederborg

till admin: Det tar ganska långt tid att få sin adoptionsansökan behandlad, först i Finland och sedan skall man hitta en barn som har just de behoven som de sökande paret kan uppfylla.

19:59:10 admin

Till Muluken: tänkte bara att jag har hört att det kan ta upp till fem år från att man sätter igång processen till att man får hem sitt barn?

20:00:03 Muluken_Cederborg

Till admin. Sedan beror det på faktorer såsom hur många par som är före i kön, allt mer finns det mindre barn som är tillgänglig för adoption.

20:00:22 admin

Vad ställer myndigheterna för krav på de föräldrar som vill adoptera?

20:01:32 Muluken_Cederborg

Till admin: Det är allt fler som ansöker om adoption men det finns färre barn som är klar för adoption. Levnadsförhållanderna har förbättras i de fattiga länderna och den nya medelklassen vill också adoptera inom det egna landet.

20:03:34 Muluken_Cederborg

till admin: att man måste vara minst 25 år innan man ansöker för adoption. Sedan är det helhetsbilden som avgör om man är lämplig som adoptionsföräldrar. Man måste genomgå en grundligt hemutredning, där allt bra och mindre bra saker kommer fram. Allt skall grunda sig på att barnet får bästa tänkbara föräldrar.

20:03:59 admin

Är det så att de flesta som adopterats kommit från de fattigaste länderna. Det är ju sällan man hör om någon som adopterats från länder "närmare hem" (jag hade någon klasskompis som var från Ryssland) men kanske man bara inte VET att vissa som ser ut som nordbor faktiskt är adopterade?

20:04:21 admin

Hej 835870! bara in och kikar eller funderar du på något?

20:05:12 Muluken_Cederborg

Till admin. Det förekommer adoption även från Rumäninen och tidigare från Estland. De flesta kommer nog från Asien, Syd-Amerika och Afrika.

20:05:31 (bullseye)

Moi!

20:05:53 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Hejsan

20:06:01 admin

Moi bullseye! Kysy vaan suomeksi jos haluat:)

20:07:20 Muluken_Cederborg

till bullseye: Tervetuloa chattiin.

20:07:55 (bullseye)

Nä, jag är tvåspråkig, kan ta det på svenska. Varför har folk fördomar mot svenskspråkiga egentligen? pappa är svensk, så jag har liksom aldrig fattat varför det är så fel att prata svenska, fast jag gått i finsk skola.

20:09:51 Muluken_Cederborg

Till bullseye: fördomar uppkommer ju ofast då egentligen inte känner till hur saker och ting är. Man antar att vissa saker är på ett visst sätt. Tex. finlandsvenskarna anses vara snobbiga och högljudda.

20:10:25 (bullseye)

som svenskatalade bättre folk;)

20:10:47 Muluken_Cederborg

Många kanske inte förstår svenska och då tror man kanske att man pratar dåligt om just dem,

20:11:35 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Hur har du bliivit bemött då du har pratat svenska?

20:12:03 (bullseye)

jo, om de talar ....murretta är dfet svårt att förstå

20:13:19 (bullseye)

de flesta av mina kompisar som jag har när jag bor hos pappa är svenska,med dem är det ingen skilnad

20:13:31 Muluken_Cederborg

Till bullseye. Jag tycker att det är en rikedom att vara tvåspråkig eller flerspråkig.

20:13:53 (bullseye)

men ute i stan vågar jag inte tala svenska,i Vasa

20:14:28 Muluken_Cederborg

Till Bullseye. Det kan också bottna i en form av avundsjuka.

20:15:40 (bullseye)

Sekärt. men jag skulle inte kalla någon //hurri// ändå

20:16:45 (779836)

Men d e ju finnar som e stroppiga å högljudda!!!:P

20:16:56 Muluken_Cederborg

Till bullseye. Jag har bott många år i Vasa och jag har aldrig varit rädd att prata svenska. Så jag tycker att det är synd att du inte vågar prata.

20:17:35 (bullseye)

nojoo, men nog har jag kompisan som har fåt stryk i Vasa

20:18:15 Muluken_Cederborg

Till 779836: Det är ju från en person till en annan -tycker inte att man skall svartmåla en viss grupp för ett specifikt beteende.

20:19:33 admin

Skulle bara inflika här att jag just varit på KnowHow-mässa och sett en massa ungdomar och den enda skilnaden man kan se utan att prata med dem är faktiskt att många fler "finnar" klär sig annorlunda, "konstigare" är tex de svenska ungdomarna här i högstadiet bredvid? vad tror ni?

20:19:34 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Är det just för att de har pratat svenska? Eller på grund av andra orsaker?

20:21:01 (bullseye)

jo, jag har finska kompisan som är goth, men alla svnska kompisan är //vanliga//

20:21:16 (bullseye)

det var nog för att de var hurrin

20:21:19 Muluken_Cederborg

Till admin: Kanske de vågar uttrycka sin identitet på ett annat sätt.

20:22:19 admin

Det är väl det gamla vanliga med svenska Österbotten, att man ska inte sticka ut och inte tro att man är något...

20:22:23 Muluken_Cederborg

Till admin: Finlandssvenskar vågar inte i samma utrsträckning...svårt att säga

20:23:28 (bullseye)

men ser finlandsvenskar ner på finskatalande då

20:23:47 Muluken_Cederborg

Till bullseye och admin: Eventuellt är finlandssvenskar i större utrsträckning påverkade av svensk tv, tidningar och hämtar inspiration från dessa kanaler.

20:24:36 (779836)

nää, int tror ja nu he iallafall. kanske e man lite rädd fö dom, man tror att man ska få på käften, eller att di ska skratta...:(

20:25:16 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Inte tror jag att finlandssvenskar ser ner på finsktalande. Kanske man stör sig på vissa beteenden, man skämms då man är utomlands och den första spritglada personen man möter är finskpråkig.

20:26:14 Muluken_Cederborg

och att vissa tror att finska är ett världspråk:)

20:26:45 admin

Det finns visst undersökningar som visar att finlnadssvenska är mycket MINDRE toleranta mot finskspråkiga som inte kan tala svenska eller säger fel, än tvärt om. Vi klankar ner på de finskspråkiga mycket snabbare än de klankar ner på vår dåliga finska. Jag tycker att det stämmer...

20:27:59 Muluken_Cederborg

Till admin: det stämmer.

20:28:22 (779836)

kanske d e fö att vi har pakkoruotsia i skolan å di int pakkoruotsia

20:28:54 (779836)

alltås pakkosuomea mena ja att vi har

20:29:08 Muluken_Cederborg

till 779836: Hur menar du?

20:29:45 (779836)

ja mena att vi måst ju lär oss finska å de e nu int så himla kul då man MÅST nånting

20:30:46 Muluken_Cederborg

till 779836:Tycker du att det vore bättre med frivillig finska i skolan?

20:31:38 (779836)

nånää, men de känns bara lite orättvist då vi måst men int di:(

20:32:56 (bullseye)

jag har hört att de kanche ska göra så man kan läsa ryska iställe

20:33:25 Muluken_Cederborg

Till alla: Det ju ofta fråga om karaktärsdrag och inte språktillhörighet-hur man alltså beter sig.

20:34:10 Muluken_Cederborg

Till 779836: Men nog måste finskspråkiga lära sig svenska i skolan.

20:34:53 admin

fortsättning på Muluken: och så beror det på var man bor. I Österbotten ser vi nog ingen vits med att läsa ryska i skolan, men i Nyland och Östra Finland gör de det säkert. Och i Österbotten klarar man sig långt på bara svenska.

20:35:25 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Det har förts en diskussion om att vissa skolor nära ryska gränsen borde få läsa ryska istället för svenska.

20:36:01 admin

Till Muluken: jag hänger inte med, ÄR det faktiskt pakkoruotsi ännu, alltså obligatoriskt? Tycker de har pratat om det så länge nu att jag tappat räkningen....

20:37:08 (bullseye)

men varför inte eesti då?

20:37:40 Muluken_Cederborg

Till admin: man läser svenska i de finska skolorna på sjuan och i folkmun så säger man nog pakkoruostsi.tyväär borde heta hyötöruostsi.

20:39:08 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Estland anses vara för litet land och med en lite befolkning.

20:39:45 admin

till bullseye: säg det du... Det är iallafall fler finländare som far till Estland än till Ryssland. fast tänker man så borde vi kanske vara tvungna att lära oss spanska också när vi ska till Teneriffa, grekiska när vi ska till rhodos osv

20:40:27 (bullseye)

nojoo :D

20:40:30 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Har du varit till Estland?

20:41:36 (779836)

måst väl erkänna att ja har fördomar mot ryssar, men de e nog fö att min gammelmommo (som e död nu )allti tala om att ryssan sku kom å ta oss

20:42:32 (bullseye)

några gången, men där är så gammalt, finns ingenting att titta på:P

20:42:40 Muluken_Cederborg

Till 779836: Men känner du någon från Ryssland?

20:43:39 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Gamla stan är ju vacker. Dessutom får man ju betjäning på finska och ibland på svenska. Det är bra service.

20:44:02 admin

Till 779836: finland har ju varit "utsatt" för ryssarna under flera krig, jag tror att det är ganska så fastetsat i kustbefolkningens sinnen att de är farliga och hemska. man har ju hört om alla kyrkor som de brände ner under Stora Ofreden och om Slaget vid Oravais osv

20:45:06 (779836)

nää, kanske borde ta å lära känna nån...Men de talar ju inte svenska de heller, fast de flyttat hit...

20:45:28 (bullseye)

nojoo:)

20:46:47 admin

Till 779836: Det är nog just språkproblemen som oftast sätter käppar i hjulet - för invandrare, asylsökande, ester, ryssar, finnar...

20:46:48 Muluken_Cederborg

Till alla: Mot den i bakgrunden är det ju ganska intressant att det är kommit förslag att slopa svenska och införa ryska. Kanske det vore bra med tre språk.

20:48:03 admin

Som i norra Finland, kanske samiska borde vara obligatoriskt från Kokkola och norrut?>:-D

20:48:10 Muluken_Cederborg

till 779836: Om du går fram och försöker lära känna dem - kanske de lär sig att prata svenska.

20:48:26 (bullseye)

:D:D:D

20:48:57 (779836)

nåjaa, kanske på engelska först iaf;)

20:49:22 Muluken_Cederborg

Till admin: det verkar ju finnas starka krafter som vill Karleby skall höra till Uleåborgsområdet..

20:49:55 Muluken_Cederborg

till 779836: Bra, då kan du bilda en egen uppfattning om ryssarna,

20:50:07 admin

Till Muluken: jag tror jag har hört något om det, ja ;)

20:51:39 admin

Till 779836: jag märkte faktiskt också på KnowHow att alla som man såg på dem att de var utländska, så kom fram och var mycket gladare och frågvisare än vad både finskatalande och svensktalande. Kanske inte uppskattas av oss Jantelags-människor...

20:51:57 (bullseye)

vad betyrder jantelags-människor?

20:52:37 admin

Till bullseye: den regeln som alla både finsk- och svenskspråkiga verkar leva efter, att vi inte ska tro att vi är något, inte sticka ut ur mängden

20:52:42 Muluken_Cederborg

Till alla: de flesta av oss har fördomar men det gäller att ta reda på hur det egentligen ligger till med saken. Sedan kan man fundera om har haft fel eller rätt uppfattning om saken.

20:53:15 Muluken_Cederborg

Till bullseye: " Du skall inte tro att du är någon speciell"

20:53:45 (779836)

men de finns ju många man kan ha fördomar mot som man inte bara kan gå fram till heller.jag känner tex ingen som jag vet att sku va bög

20:54:08 Muluken_Cederborg

till bullseye: Det betyder jantelagen. Tycker att den är icke konstruktiv. Negativ.

20:54:59 Muluken_Cederborg

Till 779836: Har du fördomar mot homosexuella?

20:55:45 admin

till 779836: Precis så tänkte jag också innan jag faktiskt "i misstag" lärde känna en bög (det tog länge innan han berättade att han är homosexuell). Men i något skede beslöt jag att leva enligt teorin "Innocent until proven guilty!"

20:55:51 Muluken_Cederborg

Till 779836: Jag har några vänner som är homosexuella och de är helt vanliga , trevliga människor.

20:56:56 Muluken_Cederborg

Till 779836: Det krävs ganska mycket mod att gå ut och såga att man är homosexuell. De flesta väntar med det -säger det först då de är vuxna.

20:57:26 admin

Dessutom känner du troligen någon som är bög, statistiken säger att det borde finnas typ en på 20 som är homosexuell (bög eller lesbisk), så du kan ju fundera tex vem på din klass eller vem av dina kompisar som känske är bög (men som inte "kommit ut ur skåpet än").

20:58:11 (779836)

haha, då har ja ngt att göra imorron i skolan:D

20:58:48 (bullseye)

varför är det så fult att vara homo?

20:59:04 Muluken_Cederborg

Till admin: Free your mind-the rest will fallow.

21:00:14 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Det är lite om ordet neger-homo har använts i negativ bemärkelse. Därför uppfattas det som fult och dåligt.

21:01:36 Muluken_Cederborg

Till bullseye: Att vara homo, lesbisk eller neger är lika fint som att vara vit och heterosexuell.

21:01:44 admin

till Muluken: Jo, tänkte att om jag utgår från noll med alla människor, så kan det bara gå uppåt därifrån. Till bullseye: kanske är det rädsla för allt som är annorlunda. Man blir arg på det som inte "faller in i ledet" och beter sig som alla andra. Som kvinnliga präster.

21:02:50 Muluken_Cederborg

Till alla: rädslan är stor för allt som är okänt och annorlunda.

21:03:31 admin

Menar bara med kvinnliga präster att det alltid tar en lång tid för samhället i stort att ändra på sig och börja acceptera något som inte är som det alltid varit. Det finns alltid motstånd mot förändring. Och vissa kommer alltid att protestera mot vissa saker, antagligen för att de tror hårt på sin version av hur samhället borde vara.

21:03:54 admin

Oj hörni, klockan är över 9! ska vi börja avrunda?

21:04:14 (bullseye)

tack och hej

21:04:53 Muluken_Cederborg

Till alla: Det var varit jätte skoj att vara med i chatten.Hoppas att ni har också haft en givande stund. Tack för alla kommentarer. Sköt om er!!

21:05:11 (779836)

okej:). D hä va kul, ni borde ha flera såna hä!

21:05:20 (779836)

hejdå

21:06:17 admin

ojdå, nu hann jag inte påminna dem om nästa veckas chat, med sexsnackarna! Untill then!