Behöver dagen-efter piller
29.03.2015
Jag hade sex inatt, kondomen sprack och jag vill nu ta dagen-efter piller/akut piller så snabbt som möjligt. Men verken ungdomsmottagning eller något apotek i min stad har öppet på söndagar?! Jag tycker det är jättedåligt. Vad gör jag? Hur stor är chansen att man blir gravid? Kallas GE

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
30.03.2015
Hej GE! Tråkigt att kondomen gick sönder. Och usligt att inget apotek har öppet på söndagar i din stad! Kan det verkligen vara så?! Kolla upp det så du vet till nästa gång någon är sjuk...
Akut piller ska helst tas inom 12 timmar men max inom 3 dygn efter samlaget. Vilket betyder att du nu behöver skynda dej till ett apotek eller en ungdomsmottagning!
Akut pillret stoppar ägglossningen. Du berättar inte var du är i din menstruationscykel så jag kan omöjligt säga risker i procent. Men klart är att akut pillret är säkrare ju närmare samlaget det tas... Du kan ta ett graviditetstest om 3-4 veckor om du inte har igång din mens till 100% då ännu.
Du kan läsa mera om säker kondomanvändning här. Eller är du i ett fast förhållande som ni vill satsa på kan det kanske vara läge att fundera på hormonellt preventivmedel ex p-piller så att det här inte händer igen.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare