Blyg
14.03.2016
Hej! Nu undrar jag hur man övervinner blyghet.
1. När jag skall "stå på scen" inför andra så börjar jag svettas och blir röd i ansiktetoch får ryckningar.
2. Och alltid på rasterna så är nästan alla i klassen en grupp, och jag är den som är lite där på sidan om och inte säger så mycket, bara om någon säger något till mig.
3. (typ som 1:an) jag vågar inte dansa, sjunga, hålla tal inför andra osv osv.....
tycker inte om att starta konversationer.
OCH DET VÄRSTA... att titta människor i ögonen t.ex när man står och pratar Fiftis

Ungdomsinformatören Sanna svarar
17.03.2016
Hejsan, en tjej från Vasa har riktigt just skrivit ett helt ljuvligt blogginlägg om just det här med att vara blyg och paniken då man ska hålla ett föredrag/prata inför andra, det kan du läsa HÄR.
Vi har skrivit en del om hur man kan övervinna sin rädsla att tala inför pulik på våra infosidor, kolla HÄR.
Många gånger kan det också hjälpa att jobba lite med sitt självförtroende. Om man intalar sig själv att man är bra och att man duger så styr man in hjärnan på det men om man låter negativa och nedvärderande tankar ta över så kommer man att bryta ner sitt självförtroende alldeles själv. Ibland kan man faktiskt vara sin egen värsta fiende. Beroende av hur man själv ser på sig själv så kommer man att sända ut såna signaler till andra, alltså om man gillar sig själv så kommer man sända ut trygga, glada och positiva vibbar till andra och det blir lätt för andra att också gilla en. Medan om man nervärderar sig själv hela tiden så kommer andra att märka det och tänka lika. Så var mycket noga med att gilla dig själv, det finns många bra tips på positivt tänkande. På Umo:s sidor finns en kul bildserie. Bla HÄR, hittar du en bra artikel. HÄR, finns också lite tips och råd.
För att gå vidare med din fråga nummer 2. Alla behöver inte vara den där som pratar och skrattar högst, det ska också finnas de som är mera tillbakadragna och  lyssnar. Om alla skulle prata vem skulle då lyssna? ;) Nej, jag tror nog att du har din uppgift i gruppen också, fast du kanske inte märker det själv. I takt med att du övar upp sitt självförtroende kommer du helt säkert att ta en annan roll i gruppen misstänker jag :)
3. Jobba med självförtroendet och självkänslan så kommer det att kännas lättare att både dansa, sjunga och prata inför andra. Sen ska du komma ihåg att de allra flesta har fullt sjå med att oroa sig över hur andra ser på dem och hinner inte tänka på hur du och andra rör sig mm.
Att våga se någon annan i ögnen då man pratar med dem kan ju också vara lite knepigt, speciellt om det råkar vara en person som man gillar lite extra ;)
Jag hittade en bra text om hur man ska göra när man ser någon i ögnen, det gäller både när man pratar men också när man lyssnar. (http://www.datecoaching.se)
När du pratar, Gör så här: I vanliga fall är det bra att bryta ögonkontakten ungefär var 5:e sekund när du pratar med någon, vilket kan vara ungefär vid varje eller varannan ny mening du påbörjar. Bryt ögonkontakten genom att titta upp eller åt sidan, och sök efter ett par sekunder ögonkontakt igen. Undvik att titta ner, eftersom det kan tolkas som att du pratat klart.
När du lyssnar, Gör så här: Titta på hela personens ansikte och rotera blicken genom att fokusera i fem sekunder i taget på personens ena öga, sen det andra ögat, sen munnen och sen tillbaka till ena ögat igen. Se till att titta på personen i princip hela tiden den pratar, även när den tittar bort. Då kan personen enkelt skapa ögonkontakt med dig igen när den tittar tillbaka.
Kombinera med resten av ditt kroppsspråk och ansiktsuttryck för bästa effekt, till exempel genom att le (när det passar med vad hen säger), nicka och uttrycka gillande eller förvåning med korta uttryck som ”ja”, ”precis”, ”okej”, ”mm”, ”nähe?!”, ”är det sant?!”. På så sätt visar du verkligen att du är intresserad och vill att personen ska prata vidare.
Hoppas du hittar nåt du kan använda dig av här ovanför.
Kram från ungdomsinformatören Sanna