djurskydd
29.10.2014
Hej! Jag är jätteintresserad av djurskydd, vapaaehtoistyötä eläinten hyväksi (sorry, min hjärna vill inte vända det där till svenska just nu, hoppas ni förstår vad det betyder!), katthus osv. Skulle så gärna vilja vara på prao på något ställe där jag kan vara till nytta för djur, får självklart vara på finska. Finns det något sådant ställe i Vasa?
Vet ni förresten vad Animalia är? De håller på med just sånt som jag också skulle vilja göra!
Och hur kan en sån som jag påverka ex. pälsfarmning (att det ska stoppas alltså)? Skäms ju riktigt över att ingen kandidat i kommunalvalen här vill göra något åt det osv, känns hela tiden som om att jag lever på ett ställe där djuren har noll värde. :(

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.11.2014
Hejsan, du kan ta kontakt till Katthuset i Vasa. Det finns på två ställen, både i Brändö och sen också i Sandviken. De vill jätte gärna ha mera folk som jobbar och hjälper dem. Sen finns ju också en hundgård Kulkuri, där kunde du säkert också trivas.
Jag vet vad Animalia är, är inte med själv men när jag i tidernas morgon skrev slutarbete på Kosmetologlinjen så skrev jag om Djurförsök inom kosmetiken, då hade jag kontakt med Animalia. Det görs hemska djurtest ute i världen, i Finland är det förbjudet tack och lov. Men tyvärr finns det en hel del kryphål tex för kosmetikmärken. De kan "köpa" färdigt testade råämnen och säger sen att de inte testar sina produkter på djur, det gör de ju inte men någon annan gör det åt dem :( På Animailas sidor kan du hitta lista på trygga märken att använda.
Sen vad gäller dina funderingar om pälsnäringen, så finns det ju alltid två sidor av allt. För att jämna ut oddsen lite så ska jag referera till saker som kommit från den andra sidan i olika debatter.
Ett pälsdjur som inte mår bra, har ingen vacker päls. Det är samma som med oss människor, om vi mår dåligt och är trötta, sjuka så får vi glanslöst stripigt hår. Det ligger i pälsdjursuppfödarens intresse att hans djur ska må bra, då har de vacker päls. Han sätter mycket stort värde på sina djur och vill att de ska må bra.
Sen måste man komma ihåg att det inte alltid är enbart svart eller vitt här i världen. Kommunerna får en stor del av sina skattepengar från pälsdjursuppfödningen, pengar som far till sjukvård, skolor mm. Var ska man ta dessa pengar ifrån om pälsdjursuppfödningen försvinner? Och en annan sak, de som sprayar och släpper ut djur som hela sitt liv levt i bur gör de djuren mycket, mycket illa. De är inte vana att leva i frihet, de vet inte hur de ska hitta mat, de känner inte till alla faror som lurar i naturen som tex olika rovdjur mm. Dessutom är ju de också rovdjur och det märks på småfåglar och andra mindre djur i naturen som minskar efter nåt sånt här. De utsläppta djuern är totalt skyddslösa, bortkörda från sina trygga hem där de fått mat och inte behövt vara rädda och stressade.
Innan man bestämmer sig för hur man ska tycka och tänka bör man se båda sidorna av en sak. Och sen låta det sunda förnuftet få avgöra :)
Kramar från ungdomsinformatören Sanna