Drömmer om samma kille nästan hela tiden
15.04.2014
Hej Decibel!
I februari träffade jag en kille som jag började prata med och så blev jag kär i honom.. Och han bor i södra Finland så vi kan ju inte träffas irl så ofta... :(
Och efter det så har jag då och då hållit kontakt med honom på facebook men vi skriver inte så mycket med varandra (det är synd :( )
Hur som helst, så verkar han ofta dyka upp i mina drömmar (då jag sover förstås) Han har funnits i mina drömmar fyra gånger på tre månader!!
Och ALLTID i drömmarna så pratar jag med honom och är med honom och rör honom ofta...
Den första drömmen var rätt märklig enligt mig för där blev det tydligen...hm...rätt intimt...
Och i den andra och tredje så är vi på väg nånstans men jag vet inte vart..
Och den fjärde så är vi hos min mormor (?!) och vi är då två år äldre (jag 18 och han 16)
Och nu kommer frågan....VARFÖR drömmer jag så ofta om honom?? (förutom det att jag är kär i honom)...
Hur kommer det sig att han dyker upp ofta i mina drömmar?
Oj, nu blev det ganska luddigt dethär....
Förresten, har ni också någo tips på vad jag kan göra för att lära känna honom bättre då jag inte kan träffa honom i verkligheten på ett "naturligt" sätt? :)
Han verkar också vara lite blyg på nåt sätt... Så det är inte världens lättaste att få igång en fb-chatt heller....
Då undrar man ju om det beror på ointresse eller att han helt enkelt inte vet vad han ska svara... Dreamer

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.04.2014
Hej Dreamer!
Jo, det är fullt normalt att drömma på natten om den man är kär i (eller förtjust, förälskad eller helt upp-över-öronen i). Dels för att man ju troligen tillbringar så mycket av sin vakna tid med att tänka på honom att han liksom är "aktiv" i ens hjärna. Men dels också för att en funktion drömmar har är att liksom pröva ut olika tänkbara scenarion för att man lite ska kunna förbereda sig på vad som skulle kunna hända. Fast drömmarna har ju inte alls samma logik och förnuft och följer inte samma regler som verkligheten, så man ska nog inte tolka det som händer i drömmar alltför bokstavligt. Men nog mera känslomässigt, hur det skulle kunna tänkas kännas ifall si eller så hände med den eller den. Enligt traditionell drömtolkning har ofta detaljer mera betydelse, men enligt psykologin så är alltså en av drömmarnas uppgifter just att hitta på olika tänkbara händelser för att man ska kunna förbereda sig lite. Därför är det inte heller ovanligt att man drömmer konstiga saker om ganska så random bekantskaper eller platser man bara skymtat. Man minns ju inte alla drömmar man drömmer, bara någon liten procent av dem, och därför kan de drömmar man minns också kännas ganska random och underliga, "varför drömmer jag om just det här???". Det är tex inte ovanligt att drömma att man är tillsammans med en kille som man i verkliga livet aldrig skulle ha kommit på tanken att bli ihop med. Speciellt sexuellt, eftersom drömmarna ofta fungerar som ett "utlopp" för ens sexlust. Hjärnan har också möjligheten att ta bort hinder i situationerna eller göra saker acceptabla eller "normala" i drömmen, tex som när du drömde att ni var äldre.
Fast man minns ju nog också gärna de drömmar som innehöll personen man har varmare känslor för eftersom det är ett allmänt "symptom" när man är kär att man letar efter tecken som skulle kunna tyda på någon form av mening med just den här kärleken. Man söker ofta bekräftelse på att kärleken faktiskt finns där eller är "rätt" på alla sätt man kan (allt från att önska det när man ser ett stjärnfall, se om ens horoskop passar ihop eller att räkna procent på namnen till att söka med ljus och lykta efter gemensamma intressen eller smak) och man tolkar allt till sin fördel. Det är så lätt att tänka då att om man drömmer om en viss kille, så finns det någon högre mening med det, lite öde eller sanndröm eller liknande. Kanske det är det, kanske inte...
När det gäller själva killen, så är kärlek på avstånd (framförallt geografiskt alltså) aldrig lätt. Det är ofta så mycket i förhållandets utveckling som bara kan stampa på stället om man inte kan träffas irl, allt från kyssar till att lära känna varandras kompisar. Redan att veta vad någon tycker bara genom text kan vara jättesvårt - som nu när du inte vet om han kanske bara är blyg eller ointresserad. Eller kanske det kan vara något annat, som att han ännu är så ung att han inte riktigt har vanan inne med det kvinnliga könet och inte vet vad han ska göra - eller i värsta fall kanske inte ens är intresserad av tjejer och kärlek riktigt ännu. som sagt, svårt att veta bara på basen av text och utan så många irl-träffar. Men det behöver inte betyda att något skulle vara omöjligt eller bortkastad tid för det. Det behöver inte betyda att man inte skulle kunna bli lyckliga tillsammans ändå, i den tid i livet man är just då. Men det kanske kräver en annan form av ansträngning än om man naturligt ses i skolan varje dag, hänger tillsammans på fritiden osv. Men lite tips har vi! Tex att det alltid är lättare att svara på frågor än att själv hitta på något att prata om - så fråga honom en massa. Det finns lite olika "frågelekar" man kan pröva - om du nu skriver in "20 questions" (utan "-tecken) här i Decibels stora sökfönster (på turkosa området uppe på varje sida), så får du lite exempel.
Jo, det är svårt att veta något om hur det kommer att gå mellan er, om han är intresserad eller inte. Vårt enda råd här är nog bara att fortsätta hålla kontakt. I vissa fall är det tiden som är den avgörande, tex för hur bra man lär känna någon, hur mycket man börjar bry sig om någon och vartåt ens känslor för den människan utvecklas. Ge det tid och ge inte upp, det är vårt råd. Inget värt att ha är någonsin gratis.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna