kan inte säga R
22.02.2015
behöver hjälp. jag kan inte säga bokstaven R! då jag talar så säger jag nästan L istället för R... pinsamt. har sökt överallt på internet om hur man kan öva och lära sig men det går ju inte att säga R ändå :( r

Ungdomsinformatören Sanna svarar
23.02.2015
Hejsan, kära r
En av våra talterapeut experter har fått din fråga, vi sätter in svaret så fort vi får det här under.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej! R-ljudet är det svåraste ljudet att lära sig eftersom det krävs en hel del av oralmotoriken. Tungan, och då främst tungspetsen behöver kunna göra snabba rörelser för att man ska kunna lära sig ett r-ljud. En del lär sig aldrig ett riktigt tremulerande r, utan använder istället en annan variant. Tarja Halonen, vår förra president är ett exempel 
Jag skulle ta kontakt med skolhälsovårdaren och fråga om det finns någon möjlighet att få besöka en talterapeut. Ofta brukar man kunna få komma på ett besök och få tips på träning man kan göra hemma.
Här är annars en bra sida som man kan ta en titt på: http://www.teuva.fi/koulut/sepan_ahjo_old/puheope.html#rharjoitus. Tyvärr är den på finska, men kanske det finns någon som kan hjälpa med översättningen. Lycka till!
Mvh Tina Westerlund, talterapeut