Lämna bort djur
29.05.2016
Hej Decibel!
Jag har en väldigt udda fråga för denna sidan, men har verkligen noll koll på var jag annars skulle ställa frågan.. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
En släkting till mig har en sköldpadda som han haft i cirka ett år nu. Tyvärr är det så pass tidskrävande att den inte alls får den "vård" som den skulle behöva. Det är verkligen dags att lämna bort den, ASAP. Problemet är bara att vi inte vet var.. Har ni någon aning? Kan man kolla med djuraffärer? Men om inte det? Jag tvivlar ärligt talat på att den är frisk på grund av bristen på "vård", och vet då inte om djuraffärer skulle vela ta emot/få den såld till dem. Det börjar verkligen bli brådskande, det är så väldigt synd om sköldpaddan eftersom han verkligen inte har det bra :/ Det enda andra alternativ jag kan komma på är att avliva, men det är väl riktigt själviskt, bara för man inte orkar ta hand om den... Ja, ni ser ju själva, jag uppskattar alla svar ni har. Tack så hemskt mycket! a worried one

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
31.05.2016
Hej,
det låter ju väldigt tråkigt det du skriver. Ibland går det så att man tar djur och så visar det sig att man inte har nog med tid, eller kunskap, att ta hand om det.
Eftersom du är osäker om den är frisk så tycker jag att ni kanske kan kontakta veterinären till att börja med. Ta med sköldpaddan för en kontroll. Då kan ni prata med veterinären om hur ni ska fortsätta. Är det så att den verkligen är sjuk så vet nog veterinären vad som ska göras och hur det ska skötas. Sen kan det ju vara med djur så också att blir de inte omhändertagna så blir de deprimerade. De behöver omvårdnad och skötsel för att må bra.
Sedan skulle jag rekommendera er att kontakta en djuraffär. Kolla med dem om de har möjlighet att ta emot sköldpaddan. Annars brukar de ha möjlighet att via butiken annonsera ut om en sköldpadda som är till salu. Kanske har de även någon i åtanke då redan som skulle kunna tänkas ta emot sköldpaddan. Det är mycket möjligt för de känner till mycket folk i djuraffärerna :)
Efter det så går det också att annonsera ut den på någon sida på nätet, en köp-och säljmarknad. Så finns det ju många loppisar på till exempel facebook. Kanske den då skulle hitta ett nytt hem.
Det är jättebra om ni tar tag i det och jag hoppas att mina råd hjälper!
Kram
Alexandra