Ögonen skrämmer mig
28.02.2015
Hej!
För nån vecka sen så såg jag att jag ser mörkare och lite suddigare på mitt vänstra öga än vad jag gör på mitt högra.. Är det normalt? Behöver man glasögon för sånt?
Vet inte när det började.. Har gnuggat mina ögon som en galning några veckor för jag har ''panik'' över att jag känner att mitt ena öga står längre ut än det andra.. Går hos en psykolog och talar om det men hon verkar inte förstå mig..Så, två frågor! Är det också normalt att ena öga står längre ut än det andra?
Mvh. Mia Mia

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.03.2015
Hej Mia!
Under fosterlivet utformas babyn så att det helt enkelt inte blir till 100% likadant på bägge sidorna. Jämför dina tår, dina knän, dina tummar osv - de är inte till 100% kopior av varandra. Och behöver inte vara det heller för att fylla sin funktion! Det här med utseendet blir ju mer märkbart i ansiktet och i tonåren när man självkritiskt tittar sig i spegeln. Man själv ser en massa små detaljer som ingen annan ser fast man försöker visa dem... Ex att ena örat spärrar mera ut från huvudet än det andra, att ena näsborren är bredare än den andra, att ena ögonbrynet är högre upp än det andra osv osv. Ingen annan än du studerar så i mikroskopiska detaljer!
Jag är till 100% säker på att ifall ditt ena öga står så mycket ut än det andra så skulle det ha noterats i din barndom på barnrådgivningen och i skolhälsovården. Därför har vi i Finland ett system som följer med barnens och tonåringarnas utveckling! Bra va? :) Eftersom ingen har anmärkt är nog dina ögons utseende helt normala.
Men om du har börjat se mörkare och suddigare på ena ögat behöver det kollas. Skolhälsovårdaren kan kolla din syn om du berättar om dina symtom. Ifall du inte är inom skolhälsovården mera kan du ringa din hvc och boka tid för synkontroll hos hälsovårdare/sjukskötare. Det finns också optiker på glasögonaffärer som gör gratis synkontroll - men deras mål med de här synkontrollerna är ju förståss att sälja glasögon...
Gnugga inte dina ögon i onödan. Du har bakterier på dina händer och sätter dem i onödan i dina ögon! Tvätta ansiktet (och därmed också ögonen) morgon och kväll med vatten - det räcker bra.
Tråkigt om du upplever att din psykolog inte förstår dej. Kan du prata med henne/honom om den här känslan? Ibland matchar man ju inte ihop och kan behöva byta psykolog. Eller behöver hon bara mera tid att lära känna dej och dina tankar?
Sköt om dej!  Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare