Tandblekning?
27.07.2015
Var kan man köpa hemma-tandblekning? Ifall de finns på apoteket, får jag köpa det därifrån då?
En till fråga; får jag köpa saker från apoteket som inte är läkemedel? Ex. Tandblekning, grav.test, hudkrämer etc.

Ungdomsinformatören Jenny svarar
28.07.2015
Hej,
och tack för din fråga!
Ja, man kan nog köpa tandblekningsmedel på apoteket och i vanliga varuhus finns också speciella blekningstandkrämer som brukar vara effektiva, Går du tex till apoteket och frågar efter tandblekningsprodukter, så kan de nog rekommendera säkra och prisvärda produkter. Det skulle ändå vara bäst att du kollar med din egen tandläkare först vad hen säger om att bleka just dina tänder eftersom man inte borde bleka vissa tandtyper och så kan det hända att en del blekningsmedel bleker ojämnt och det vill man ju inte. Kanske tandläkaren själv kan rekommendera en produkt som han eller hon själv vet att fungerar, så du sedan får ett bra resultat.
Om man vill undvika gula tänder, kommer man ganska långt med att undvika kaffe och te, tobaksprodukter och kolsyrade drycker. man borde också tvätta tänderna två gånger om dagen, använda nyanser på smink som framhäver vitheten hos tänderna.
Du kan annars nog köpa hudkräm och graviditetstest på apoteket, men en del produkter som just tandblekningsmedel kan vara sådana som inte rekommenderas för under 16-åriga, så då kan det ju hända att personalen inte säljer utan att fråga ålder.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny