Mopo
30.05.2016
Ifall man köper en helt ny moped och den går som original t.ex 55 måste man då "trimma ner" den för att den ska vara laglig? Moppe

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.06.2016
Hej Moppe!
Den här frågan diskuterade jag faktiskt med både bilskollärare och ungdomar i måndags när det var Siisti Mopo-dag i Korsholm. Och svaret är nej, du behöver inte trimma ner den för att den ska gå 45 km/h som är högsta tillåtna hastigheten att KÖRA en moped på i Finland. De flesta mopeder i fabriksorginal går just runt en 55 km/h, vissa till och med mer, men man får alltså inte köra dem så fort. Det är ju samma med bilar, de kan gå 260 km/h enligt mätaren, men i Finland finns det inga allmänna vägar där de skulle få köra fortare än 120 km/h.
En kille jag pratade med i måndags sa att hans fabriksnya moped går 65 km/h och att chefen på besiktningsstation hade sagt att det är högsta tillåtna hastighet som en moped i orginalskick får gå här. Går den över räknas den som lättviktare enligt skatt, försäkring osv. Skulle du stannas av polisen och de skulle testköra din moped och den går 55, så är det alltså lugnt. Går den mycket mer än så, så börjar de nog leta om och hur den trimmats.
Poängen med allt detta är såklart dels att en 15-åring inte alltid är utvecklad nog att kunna köra fort, tex periferiseende, reaktionshastighet, konsekvenstänk osv, så därför är det tryggast för resten av mänskligheten och dem själva om de inte kör så fort. Men också att ingen vanlig moped är byggd för att klara av mer än fabrikshastighet; bromsar, stötdämpare, tjockleken på ramen osv osv osv klarar inte allt från hål i asfalten till svängradier i högre hastigheter.
Hoppas det var svar på din fråga? Fråga mer bara ifall det är mer du undrar - man kan ju också fråga polisen, besiktningsmän och trafikskollärare anonymt via oss, även om jag råkade ha fakta åt dig idag.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott