Bostad
31.05.2016
Hej!
Jag har sökt in till Åbo Akademi nu till hösten, och borde ju söka lägenhet. Typ nu, antar jag?
Om jag nu söker (tänker söka i studentbyn), vad händer om jag inte kommer in till ÅA?? Slopas min ansökan då, eller..? Jag fattar inget av det här med bostäder hit och dit..
Tack :) Mira

Ungdomsinformatören Liselott svarar
01.06.2016
Hej Mira!
Japp, sök absolut studielägenhet redan nu! Om du inte får studieplats i Åbo, så är det bara att meddela Studentbystiftelsen (http://www.tys.fi/sv) med detsamma, så hoppar du ur kön genom att meddela dem det. Ansökan är i kraft i 3 månader och nästa sjok delas ut i augusti, så då borde du ha hunnit få reda på om du slipper in eller inte. Om du redan har fått meddelande om att du fått en lägenhet, men inte tänker ta den, ska du genast ringa till bostadsbyrån (Studentbystiftelsen) och annulera. Även om du skulle ta emot en lägenhet men inte vill ha den, och hyresmånaden redan börjat, så hittar du nog lätt någon annan som vill ta över den genast och då kan man slippa hyran och ev. garantisummor för den månaden. Här fanns närmare anvisningar om hur du ska söka: http://www.tys.fi/sv/instruktioner-bostadssokande
Vi håller tummarna att du slipper in och hittar något riktigt mysigt att bo i :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott