stressfraktur??
10.01.2014
hej... jag är den som tränar och den som hadd sjukt i akillessenan typ fö nån månad sen, och det med akillessenan blev bra, vi köpt nya skor osv.
men nu ha ja fått sjukt igen, de tar sjukt när ja går o det är typ hela området under knäet där bak ( om ni fatta) på båda benen. var senast o sprang på onsdag o de va lite i skogen, o så var ja på cirkelträning i går och det har väl inte varit så ansträngande för benen, och så var jag på måndag och sprang lite hårdare.
ha träna ganska myki på jullove, vet int om de e fö myki men typ 4gånger i veckan, vet int exakt. är det för mycket? o kan man få en stressfraktur av typ 3 veckors sån träning ? och före det hadd jag träna typ 2vk elä nå sånt typ 1 gång i veckan, eller iaf mindre, sen de där med akillessenan. före det hadde jag vad jag minns träna helt ok myki.
så va tycks? tränar jag för myki? har jag stressfraktur? mamma sa att det där inte är typ nå om det är typ hela benet under knäet och där bak. tänkte nu iaf vila resten av veckan.. men om de sku va en stressfraktur så hu länge kan det ta att man blir bra? har int tid me nå sånt :( + läst på näte att om man har de tar de sjukt när man går.
hjälp.

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
15.01.2014
Hej!
Vad bra att problemet med akillessenan gått om, men äsch för att ha ont igen! :(
Nu har det ju gått några dagar sedan du skrev och du har hoppeligen vilat, kanske det är bättre redan? Vi är inte helt säkra om vi förstår rätt var det tagit/tar ont - men vi antar att du menar vadernas övredel?
På basen av vad du berättar i din fråga så tror vi att det är frågan om muskelspänningar i övre delen av dina vader. INTE stressfaktur! För det första är det mycket osannolikt att stressfakturer skulle bildas på stället du beskriver och för det andra bildas stressfakturer av ansträngning som sker under en längre tid och med "fel" belastning. Stressfakturer är relativt vanliga tex hos beväringar som måste gå flera tiotals kilometer under en marsch i militären.
Om vi förstått din förklaring rätt så tror vi alltså att det är frågan om spänningar i övre delen av vaden. Kanske det var halt när du var ute och springa? Eller kanske ni hade olika hopp i cirkelträningen som skulle ha kunnat orsaka spänningen? Eller om du köpt nya löpskor och tränat med dem extra mycket under julhelgerna, kan det hända att dina ben blivit extra trötta pga de nya skorna. Om smärtan ännu inte gått förbi tycker vi du ska strecha och vila.
Strecha gärna annars också, du kan tex ägna en vilodag till att ha ett strechningspass på ca 30 minuter där du koncentrerar dig speciellt på att strecha musklerna i benen. Värm upp lätt före och håll gärna strechningarna i 1-3 minuter. Koncentrera speciellt på vadmusklerna och akilles, eftersom du tycks ha problem med dem.
Vi tycker att träningsmängden låter riktigt bra - inte för mycket - men då igen kan vi ju inte veta hurudana träningarna är och hur intensiva de är. Det är nog bara du själv som vet om du tränar för mycket - lyssna på din kropp, den säger nog ifrån när den behöver vila. Kanske smärtan och spänningarna också kunde ha kommit iom att du ökat på träningsmängden från 1 ggr/vecka till 4 ggr/vecka sådär mittiallt. Bättre att öka på mängden så småningom om man haft lugnare perioder eller paus.
Hoppas det som sagt lättat redan - skriv gärna in på nytt om vi förstått din fråga fel eller om det är något annat du undrar över!
Hälsar ungdomsinformatörerna Lena och Liselott
p.s. det är alltid farligt att googla symptom man har, eftersom sökresultaten oftast är från den hemskaste ändan. Visst är det bra med internet och google, men man ska nog inte alltid tro på allt som sökmaskinen tycker matchar de symptom man har.