Träna hemma
05.02.2015
Hej, jag är 15 år och funderar på att strejka från allt sött ett par veckor.Om jag gör det och tränar varje dag några veckor framåt hur snabbt kommer jag se resultat om jag gör 50 situps +5 varannan dag 10 armpress +2 varannan dag 50 uppdrag med hantlarna +5 varannan dag 50 ryggryggövningar ×5 varannan och plankan 1 min +10 varannan dag hur snabbt kommer jag att se resultat? Och jag tar ungefär halva talriken full av grönsaker och dricker vatten. Tack för svaren i förtid. LK
Kostrådgivaren och personliga tränaren Melinda svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
06.02.2015
Hejsan LK
Vi sätter din fråga till en av våra PT, hennes svar kommer här under så fort vi får det.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Först vill jag säga vilket bra initiativ av dig att hålla upp med sött. Det gör verkligen bra för kroppen. Det som är viktigt när man bestämt sig för att göra något är att man tänkt över det noga och verkligen bestämt det själv (ingen annan som bestämt det åt dig). Du kan också berätta åt din familj och dina vänner vad du tänkt göra så de kan stötta dig. Då är det lättare att hålla det du lovat dig själv. Varje gång det blir jobbigt så påminner du dig själv om varför du gör det. Sätt också ett slutdatum så blir det mera verkligt för dig och lättare att hålla dig till din plan.
Det är också viktigt då du tränar att du äter bra mat med mycket näring och bra protein för då växer musklerna fortare och återhämtningen blir lättare för kroppen. Bra protein är t.ex. fisk, kyckling, ägg och om du gillar bönor. Bra näring ger grönsaker, sallad och frukter. Bra att du dricker vatten till dina måltider. När du säger att du vill se resultat gissar jag nu att det är muskler du vill ha? De övningar du gör är bra och du kommer att känna dig starkare redan efter en vecka. Sen beror det på hur du håller dig till ditt schema och hur kontinuerligt du tränar. Tränar du hårt måste kroppen också ha en vilodag för att kunna bygga upp muskler. För då du tränar bryter du ner muskeln, det är när du vilar efteråt som du bygger upp den igen och den blir starkare. Så lite svårt att säga exakt hur snabbt du kommer att se resultat för det beror på så många saker. Men håller du dig till din träning, äter bra näringsrik mat och håller upp med socker (och mycket skräpmat) så kommer du definitivt att snabbt se resultat! Känn efter hur din kropp känns och hur du känner dig. Snabbt känner du dig starkare och du kan göra fler reps och kanske sätta till vikter. På det viset kan du själv se resultat.
Lycka till!
H: Melinda