Ångest inför att söka jobb
11.01.2015
Hej på er,
Jag känner att jag måste få skriva av mig lite, hoppas att någon har tid att läsa.
Jag kommer förhoppningsvis att ta examen från universitetet inom ett halvår, men jag har enorm ångest och oro över vad jag ska göra efter det. Ibland (ganska ofta, faktiskt) önskar jag att jag valde en yrkesutbildning eller något där man har praktik och faktiskt blir förberedd på det kommande arbetslivet. Efter snart fem år på universitetet och en ålder på närmare 25 vet jag fortfarande ingenting om arbetsmarknaden eller hur jag ska bära mig åt för att få jobb, ens inom det ämne jag läst. Finska kan jag inte heller, även om jag kämpat med det hela mitt liv, och alla jobbannonser man ser kräver utmärkta kunskaper i finska. Det gör att jag känner mig ännu mer värdelös, för jag har gett upp med finskan för länge, länge sen. Jag vill inte ens kunna finska längre. Och jag vet inte ens vart man vänder sig för att få arbetslöshetsersättning och sånt, vet ingenting om hur det är att jobba "på riktigt" över huvud taget. Visst har jag haft sommarjobb, men väldigt få och alltid sådant som inte har något med min utbildning att göra.
Som sagt behövde jag få skriva av mig lite, men om jag nu ska få in en fråga också så skulle det nog vara om ni har några tips på vad jag ska göra som nyutexaminerad från universitetet för att få ett jobb. Vart vänder jag mig, vad ska jag göra, vad bör jag se upp med? I nuläget har jag extremt svårt att föreställa mig själv på en arbetsplats, det känns som något som alla andra gör men som jag inte kommer att klarar av här i Österbotten på grund av till exempel finskan.
Jag måste också passa på och säga att jag tycker det är jättebra att det finns någonstans där man kan ställa såna här dumma frågor som man inte vågar prata med någon man känner om. Tack för att ni finns!
Nuortenelama3
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
12.01.2015
Hej! Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tack för din fråga. Alla är vi väl lite oroliga när det händer stora saker och förändringar i livet. Du ska nog också känna glädje för att du har lyckats genomföra universitets studier.
För att söka jobb så behöver du ha en meritförteckning, det är ett måste dokument. En välgjord meritförteckning ökar dina chanser att få jobb. Kolla Åbo akademins modell här via länken: http://www.abo.fi/stodenhet/media/5279/meritforteckning.pdf. Det finns en massa olika modeller för meritförteckningar men tycker att detta är en grundmodell.
Du har sommarjobbat, så du har garanterat baskunskaperna om arbetslivet. Har du kontakter t.ex. till bransch, utnyttja alla dem för att få jobb. Sök aktivt jobb inom många kanaler, inte bara på arbetskraftsbyråns sidor utan kolla in olika rekryteringsfrimor sidor t.ex. monster.fi, uranus.fi etc. Många jobb kommer aldrig s.k. bli lediga tjänster utan de är öppna på den s.k. dolda arbetskraftsmarknaden. Ta emot också korttids anställningar för då får man in foten på stället.
I Finland har vi ungdomsgaranti. Ungdomsgarantin gäller dig, eftersom du är en nyutexaminerad ung vuxen som är under 30 år. Mera om ungdomsgarantin kan du läsa här via länken: http://www.ungdomsgaranti.fi/sv/ungdoms_garanti
Du skriver att du har problem med finskan och du har, som du själv skriver, gett upp hoppet. Finskan är ett av världens svåraste språk speciellt om man tänker på grammatiken. Oftast på jobben så behöver man s.k. fackspråk. På många arbetsplatser använder man även engelska som s.k. kontorsspråk med dokument och dylikt, beroende på jobbet. Du behöver inte kunna finska perfekt, och när man andvänder olika språk så då lär man sig samtidigt. Är du bekant med med Welcome to learn Finnish! Det är webbtjänst för finska och utlänningar att lära sig finska. Tjänster hittar du via länken: http://oppiminen.yle.fi/suomi-finnish
Om du tycker att finskan är jätte svår så har du tänkt på att söka jobb tillexempel i Sverige? Via länken hittar du mera information http://www.norden.org/sv/norden-foer-dig/jobba-i-norden/jobba-i-sverige/soeka-jobb-i-sverige. Det kunde ju vara ett allternativ.
Hoppas du fick lite tips och ideer om hur du kan gå till väga med arbetssökandet. Och kom ihåg att använda de tjänster din studieplats erbjuder gällande karriärsplanering. Du kan få riktigt bra rådgivning av dem.
Tiina - Reimari.info