Arbete
28.08.2015
Hej. Har nu fått jobb inom byggnadsbranschen. Jag undrar nu om man kan få kilometerersättning från nåt ställe. Kan man också få matpeng ? Isånafall var hittar jag blanketter för sån ansökan? Tack!

Ungdomsinformatören Sanna svarar
03.09.2015
Hejsan, nu vet jag ju inte på hurudant ställe du fått jobb. Inom kommunen eller staten kan det gälla andra regler än inom den privata sektorn. Men om man kör med egen bil i jobbet, alltså ni träffas på kontoret på morgonen och går genom vad som skall göras var, och du får en uppgift som ligger tex 15 km bort så får du nog fylla i en km ersättningsblankett som du ska lämna in till lönekontoret. Ersättningen brukar röra sig omkring 0,43 €/km om man kör ensam och 0,46€/km om man har en passagerare, för släpvagn får man +7 cent/km. Men det här borde din arbetsgivare informera om. Håll koll på vad du kör som hör till jobbet. Ifall de inte hunnit informera dig om allt ännu.
Du får inte betalt för att komma till jobbet, utan enbart för det du kör inom arbetet. När man gör sin skattedeklaration ska man fylla i hur många km man kört till och från jobbet under året och då får man skatteavdrag så på det sättet får man ju också lite tillbaka för resorna till och från jobbet.
Vad gäller matpeng så är det nog inte vanligt att man får något sånt. Det kan ju finnas vissa arbetsplatser som bjuder sin personal på mat men det skulle de nog också ha informerat dig om isf att skulle gälla på din arbetsplats. Det borde ju finnas någon kanslist eller liknande som har hand om löner och sånt på din arbetsplats, gå och diskutera med den personen om allt vad som gäller på din arbetsplats. Det brukar nog höra till att man får all sån information då man börjar man kanske de inte hunnit ge den ännu eller så har de glömt det.
Om du fått jobb inom en liten privat firma så kan det vara andra saker som gäller, men du ska åtminstone inte behöva stå för bensin som går åt när du kör inom arbetet. Det ska nog arbetsgivaren stå för oberoende.
Hoppas du fick svar på dina funderingar,
Hälsar ungdomsinformatören Sanna