Kreativt arbete
14.10.2013
Hej!
Jag är en person som älskar att vara kreativ och använda min fantasi, drömmer ofta stort och ser ofta vad saker ska kunna utvecklas till. Behöver dock ibland nån som jag kan inspireras av, få motivation och bolla ideer med.
Att fotografera, redigera bilder, skriva dikter och noveller, uttrycka mig i text, göra affischer och fotomontage, måla, rita, göra låtar, spela i band, hjälpa och umgås med andra mänskor är sånt jag gillar.
Har funderat på att skaffa jobb, och har letat runt på lite olika ställen. Men varje gång jag funderar på ett "vanligt" jobb så slås jag av tanken att det skulle vara jättekul att hitta på något eget. (Eller iallafall få hitta på något eget samtidigt som man har ett vanligt jobb på sidan om)
Att hitta en eller flera andra personer och hitta på något eget tillsammans. Något som man både tycker är kul och som man tjänar pengar på.
Just nu studerar jag musik, och det är något jag trivs bra med. I skolan är jag omringad av duktiga musiker och konststuderanden, så att hitta nån med en kreativ ådra att slå sig samman med är inte så svårt.
Har funderat på ifall man skulle försöka få ihop ett band och göra spelningar på olika ställen, och på så sätt tjäna lite pengar. Dock måste man ju hitta bandmedlemmar och få ihop allting.
Har ni några tips på vad man kan jobba med/ hitta på nåt eget, där man får använda sig av sin kreativitet?
Hon som funderar på livet

Ungdomsinformatören Sanna svarar
16.10.2013
Hej, du som funderar på livet :)
Det är bra då man har planer och mål i livet. Man behöver ju inte komma till målet genast, men då man har ett mål så är det iallafall lättare när man ska välja sidospår under resan. Fast man tycker att ett jobb man hamnat på är jätte tråkigt och trist så kan det ändå i längden ge något som man behöver för att längre fram kunna nå sina mål. Man ser det inte alltid just då men senare om man ser i backspegeln kan man se varför man behövde gå igenom vissa saker.
Allt som du räknar upp låter ju jätte kul och spännande. Det kan vara en utmaning att få kombinerat allt men det går helt säkert :)
Angående att du funderar på något eget, så vill jag ändå råda dig (jag har varit företagare i 24 år), att ta det lite försiktigt. Man är väldigt oskyddad som egenföretagare, ibland känns det som att man har bara skyldigheter och inga rättigheter :/ MEN, det är klart att det finns fördelar också. Du bestämmer ganska långt din egen arbetstid, men den är ofta mycket mycket längre än för en som är anställd. Du behöver inte fråga någon om lov för att ta ledigt, ingen knorrar fast du skulle ha sportlovet ledigt för 10:onde året i rad.
Jag skulle nog råda dig att du skaffar ett jobb som du är åtminstone lite intresserad av, om du nu inte hittar drömjobbet genast, men det brukar ju vara få som gör det. Sen kan du börja med något eget "på sidan om", fördelen med det är att du har en månatlig inkomst, du vet att du klarar mat och boende. Om du ska börja med något tillsammans med någon annan så ska du vara mycket noga med VEM du slår dig samman med. Fast man skulle vara de allra bästa vänner så kan man bli nästan dödsfiender om man ska försöka driva ett företag tillsammans och det strular till sig. Nästan så jag skulle rekommendera att du kör ensam, du kan ju dela utrymmen med någon men ni har egna företag och ingen kan bestämma över den andra.
Det är jätte svårt att ge bra tips på vad du kunde hitta på. Det är nog bara du som kan hitta på det. Men gå gärna en företagarskolning före du börjar så du lär dig hur du ska gå tillväga. Kanske någon sorts butik, där du kan sälja saker som hör ihop med något av dina intressen. Inredningsprylar, egna foton som tavlor, eller ett café dit folk kan komma och umgås och ha trevligt där du kan sälja egna och andras alster, kanske ha musikuppträdanden och liknande. Men du ska komma ihåg att för att starta upp ett företag så behövs ett visst startkapital, och företaget börjar ju inte gå på vinst genast heller så man ska ju gärna klara sig tills det börjar gå runt.
Om du just nu studerar musik och har massor med likasinnade runt omkring dig så tycker jag att du ska sätta upp en lapp på anslagstavlan och efterlysa bandmedlemmar till ett nytt band. Du har allt att vinna och inget att förlora ;) En sån grej skulle säkert vara jätte kul att göra tillsammans. Till det behöver du ju inte heller satsa några stora pengar, så ifall du vill sluta eller ni märker att det inte var någon succé så är det ju bara att avsluta.
Lycka till! Hälsar ungdomsinformatören Sanna