Modell?
31.08.2014
Hej!
Jag har länge funderat på det här med att bli modell. Jag vill så gärna,men jag har lite problem. Men jag är inte tillräckligt lång. Jag får jätte många kommentarer om att jag ser ut som en modell och skulle passa som en. Jag är knappt 160 och gränsen brukar vara vid 170. Så vad kan jag göra åt saken? Och här kommer mitt problem två, jag har ett väldigt osymmetriskt ansikte och en näsa som inte riktigt passar in och jag älskar då folk tar bilder av mig, men alltid då jag redigerar dem senare vänder jag om dem. Och hur ska jag berätta för mina föräldrar att jag är intresserad? Båda kommer skratta och inte alls ta mig seriöst. Och jag vet inte hur jag ska få ihop till en portfolio för det känns lite pinsamt/löjligt att fråga någon att ta bilder av en som man sedan skickar in till en agentur som troligen inte tar emot dem, eller som de kollar men nekar. Hoppas ni förstod. Vet inte vem av mina vänner jag skulle kunna prata med om det här för de skulle heller inte ta mig seriöst. Tack i förskott :) kompliceradtjej
"Storasyster" Mizza svarar

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.09.2014
Hejsan, Va kul att du ska försöka satsa på modelljobb :) Vi håller tummarna.
Fast det står på de flesta agenturernas sidor att man ska vara en viss längd så lönar det sig iaf att skicka in sina bilder. De ska ju ha hårmodeller, kanske bara ansiktet eller så kan det ändå funka fast man inte har riktigt den rätta längden. Kör hårt och ge järnet!
Jag skulle tro att man kan komma ganska långt med lite "egenheter" (osymmetriskt ansikte, sned näsa, stor mun osv), om man ser på många av dagens modeller så har de alla lite speciella utseenden. Men såklart fixas ju proffsbilder till också ;)
Bara du vet vem du kan berätta för, jag kan tänka mig att vissa inte är mogna att höra om sånt här. Men till dina föräldrar ska du nog berätta, tycker åtm jag. Ifall någon agentur hör av sig så måste ju föräldrarna ändå bli inblandade då du är under 18 år. Dina föräldrar borde ju heller inte skratta utan bli stolta över dig <3 Men det beror lite på hur du säger det också. Säg helt på allvar att du skulle vilja försöka det här och att du vill att de hjälper och stöder dig.
Det finns en fotograf inte långt från dig som har tagit modellfoton tidigare. Du kan kontakta honom för att få hjälp med en portfolio, han har dessutom en del tips och råd också att ge. Du hittar honom på photomoments.fi
Jag sätter med tidigare svar på liknande frågor, kanske du hittar något användbart :)
Jag önskar dig lycka till!
Kram från ungdomsinformatören Sanna
Hejsan!
Vad roligt! Modellagenturerna har ju endel krav på modeller och dom vanligaste är ju att man är över 14 år, att man är lägre än 170cm och har storlek 34-38.
Vad du skall göra är att skaffa några fina bilder på dig gärna en med helfigur, och en på ansiktet framifrån och från sidan. Ha gärna en naturlig make-up på bilderna så att dom får se hur du ser ut.
Du kan gå in på modell agenturernas hemsida för att ev. fylla i formulär där dom söker nya modeller eller sända e-post med dina bilder.
Här är några av Finlands största modellagenturers hemsidor:
www.paparazzi.fi, www.modelboom.fi, www.fondi.fi, www.clamos.com
Nappar inte det så kan man alltid gå en kortare modellkurs där man får nyttig kunskap som behövs inom yrket och kontakter. Som Maritza redan svarat så finns ju Helen Hirveläs modellskola och så finns det nog andra alternativ här i nejden.
Lycka till!
Hälsningar: Jenna-Mari
Hej!
Ja det finns det!
Helen Hirvelä har en modellskola som finns i Vasa och i Jakobstad som jobbar med att lära ut hur man är modell. Hon söker hela tiden nya flickor och pojkar och det finns inga krav på ålder eller utseende utan man får komma som man är. Skolningen är en process som nog kan ta lite tid eftersom det är mycket man får lära sig och skolningen är privat och på tu man hand. Skolan har både flickor och pojkar som är med för att det är roligt och är med på Hirveläs tillställningar och shower, och såna som verkligen vill satsa. Det går jättebra att ringa och prata med henne, hennes nummer är 044-9212754.
Massor med Lycka till!
Hälsar Maritza, webbredaktörens sommarvikarie