Praoplats
11.08.2015
Hejhej! Jag behöver en praoplats nu om 6 veckor, och jag undrar var det finns några ställen med antingen djurrelaterat, som t.ex ett zoo, veterinärklinik eller där man räddar djur eller liknande här i närheten?
Jag undrar också om det finns något ställe där man kan va på prao som har med extremsporter att göra? :)

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.08.2015
Hej!
Det var lite kinkiga kriterier du ställer med tanke på var du bor. Det finns inte så mycket i närheten, så har du möjlighet att ta dig exempelvis in till Vasa? Det finns såklart inget zoo i Vasa, men nog ett antal djuraffärer och veterinärkliniker. Du kan ju alltid fråga på Musti&Mirri i Stenhaga och på Vasa Djurcentrum och Vaasan Akvarioliike inne i stan. De talar nog svenska på alla ställena.
Veterinärernas och veterinärklinikernas namn hittar du genom att googla ordet + Vasa eller Österbotten. I din kommun finns två veterinärer, du hittar deras kontaktuppgifter via kommunens webbsidor.
I Vasa finns även Koiratarha Kulkuri (hundgården), dit de bland annat tar emot bortsprungna hundar och har hundpensionat. Just hundpensionat finns det flera av i nejden, kolla exempelvis Äppelgårdens hundpensionat i Harrström och Vikby Kennel Hotel.
Även Katthuset finns i Vasa, dit de tar emot hemlösa katter.
Sedan ska det finnas ett hundcentrum av något slag på skogsberget, det hette förr Skogsbackens och de hade bland annat hundsimbassäng för rehabilitering och fysioterapi för hundar. Men nu vet jag inte riktigt hur det är med det stället - tyckte precis att jag läste någonstans att det ska öppna igen, men hittar inga uppgifter så här vid en snabb sökning. Gräver du mera så kanske du hittar mera info.
Alla de här ställena tar säkert inte emot prao-elever och det brukar råda stor konkurrens om platserna (det är populärt att jobba med husdjur, även om det inte är speciellt lönsamt). Men att fråga skadar inte ;)
När det gäller extremsporter är det nästan ännu mera tunnsått i Österbotten med arbetsgivare som tar emot prao-elever. Eventuellt kunde någon sportfirma nog ta emot prao-elever, så kolla med dem i de närmsta städerna. Vissa turism- och upplevelseföretag kanske också tar emot, även om säsongen för sommaraktiviteter börjar vara slut. Away Tourism kanske har något? Tyvärr kommer jag inte på några fler inom det området (annat än föreningar och de har sällan ens anställda).
Hoppas du hittar någon kul prao-plats!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott