Ska det vara så på en arbetsplats?
19.01.2015
Hej! Jag undrar om jag måste ha feber för att vara sjukledigt? det sa min arbetskollega? Jag hostar upp mina lungor o är trött... o jag har astma så jag är mycket dåligare på grund av det. O läkare får jag hälst inte gå till o måste fråga chefen först om man får gå men han säger vänta o se om det blir bättre nästa dag. Vi har också haft möte där jag har tagit upp denna fråga men de har i sin tur sagt ja det är dyrt att ha någon som är sjuk, det kostar pengar att gå till doktorn!! Så här mycket betalade jag till dej då du var borta... Ska jag ta sån här skit? Dessutom väntar jag på att chefen skall hitta vårt avtal för att förnya det som skulle redan för en månad sedan varit förnyat! Det har blivit bättre för sista mötet (vi har väldigt sällan möte) när jag sa hur jag kände mej mot andra saker.... HJÄLP MEJ!!!

Ungdomsinformatören Jenny svarar
23.01.2015
Hej!
Nej, om du är sjuk har du rätt att vara hemma fast du inte har feber. Man har ju inte feber alltid då man är sjuk. Det om man ska fara till läkaren beror lite på arbetsplatsen och arbetsavtalet. På en del ställen kan man vara hemma tre dagar innan man far till läkaren och bara meddela själv att man är sjuk . Det hur man går till väga på din arbetsplats vet du bäst om du läser det kollektivavtalet ni följer. Om du är medlem i något fack, kan du också fråga råd i denna sak där för fackföreningar har egna jurister.
Du ska inte behöva ha dåligt samvete för att du är sjuk -ja, det kostar säkert en del då någon är borta, men ofta är det bättre att man är borta några dagar för att bli ordentligt frisk än att man jobbar mindre effektivt då man är på plats. Du kan ju också gå till din hemkommuns hälsovårdscentral för sjukintyg, som en hälsovårdare kan skriva åt dig utan att du behöver träffa en läkare, men om du är/då du är i väldigt dålig skick, kan det ju ändå vara bra att göra det. Om ni har arbetshälsovård, har du säkert rätt att använda den. Har ni en facklig förtroendeman på ditt jobb, så kan du vända dig till hen om dessa fel som har uppkommit. Om du inte ännu är medlem i en fackförening, rekommenderar jag det för dig. Fråga gärna mera om det är nytt för dig!
Hälsar ungdomsinformatören Jenny