vikariat
22.11.2015
Hej! När man fyller 18 får man ju börja arbeta och vikariera...så hur går jag tillväga om jag typ skulle vilja vikariera på dagis? Ska man typ bara ringa dit och säga att man är myndig och vill sättas upp på vikarielistan? Eller hur ska man göra på andra ställen? bubbeen

Ungdomsinformatören Jenny svarar
23.11.2015
Hej bubbeen!
Du kan börja med att registrera dig på Kommunrekry.fi-Kuntarekry.fi.s webbsida som arbetssökande/till vikariebanken. Dina basuppgifter lagras i systemet, som därefter lagrar automatiskt uppgifterna i den ansökan som du väljer att söka (tex. vikariat inom dagvården). Du kan alltså meddela där då du registrerar dig, hurdana uppgifter du specifikare är intresserad av. Inom barndagvården brukas, efter att man har registrerat sig, ordnas en intevju med en dagvårdschef. Nu måste jag säga att jag inte riktigt är säker på om du borde kontakta hen själv eller om alla nya i vikariebanken blir automatiskt kallade till intevju, så kanske bäst att du kontaktar personen själv! (egen initiativ -alltid en bra sak) Kolla kontaktuppgifterna på din hemkommuns hemsida och ring. Idag sköts kommunernas rekrytering huvudsakligen via denna webbtjänst, så det är bra att vara registrerad där -man kan alltså söka alla lediga jobb inom kommunerna via webbtjänsten.
Då du har varit på intervju, kan du få ett textmeddelande om arbetserbjudande (t.ex. en dag eller två). Samma meddelande går till flera olika personen i listan som de har, så den som är snabbast och tackar ja, får ett meddelande om att hen får jobbet. Du får mera information om detta sedan då du har träffat dagvårdsledaren, så oroa dig inte, om detta låter invecklat nu...
Det är förstås också bra att vara i kontakt med någon som jobbar på någon dagis där man kunde tänka sig att jobba, om man känner någon, för då kan hen kanske rekommendera dig så att du har en bättre chans att bli vald. Det är kanske inte heller en dålig idé att du går till dagisen och intorducerar dig och säger att du finns i vikariebanken...men försök ordna en intevju nu först.
Lycka till med arbetssökningen!
P.S. Här kan du bekanta dig med Kommunrekry:
Kommunrekry.fi
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny