Kärleksproblem
28.05.2016
Hej! är en tjej som går i sjuan, jag är jättekär i en kille i parallelklassen, fast jag inte känner honom, har bara en klass med honom och det är språk, kan jag vara kär utan att känna honom blev kär första gången jag såg honom. Ibland ser jag honom vid skåpen och då tänker jag på honom och får fjärilar i magen. När det är fredag och jag går hem får jag ont i magen eftersom jag vet att jag kommer ej se honom på några få dagar. Det ända jag tänker på är han, tex när jag eller han slutar tidigare får jag ångest eftersom jag vill sluta samtidigt och se honom en sista gången innan man går hem. Förut vill jag ha helgen och lov men nu vill jag ej ha det eftersom jag vill se han. Han är så perfekt hans vackra hår och hans vackra ögon kan ej sluta tänka på han. Vill liksom gå fram till honom och säga han är perfekt och att jag är kär i han. Men man vågar ju inte. Ibland när jag pratar med mina kompisar eller är vid skåpen och han är där ser jag han kollar på mig och ler, dock inte alltid men rätt så ofta. Eller när jag kollar på honom märker jag att han kollar på mig då också. Han är en utav de populära killarna i klassen, men ibland sitter han på bänken vid skåpen helt själv. Vad ska jag göra hjälp mig hur ska jag våga och ta ett steg fram, har lagt till han på snap men han har ej lagt till mig kanske för att jag har ett konstigt namn som man ej känner igen Alicia

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.05.2016
Hej Alicia!
Jodu, se det knepiga med att vara kär är just det här, att man måste våga något för att det ska hända något. Någon av er måste ju faktiskt våga ta kontakt på något vis för att det ska ha den minsta chans att hända något. Annars sitter du - eller vem vet, kanske ni båda - på varsin rumpa på varsin bänk och tiden går och så blev det aldrig någon kärlekshistoria av det. Det finns liksom inga omvägar runt att våga göra något, det finns inga kärleksdrycker eller kompisar som kan fixa ihop en med honom eller något. Man bara MÅSTE våga själv. Det är kärlekens pris, fastän det låter klyschigt och fånigt att säga. Man bara måste utsätta sig för risken ifall man vill ha chansen.
Så gör det! Säg hej åt honom när han möter din blick, le bara åt honom, prata med honom, gå fram till honom. Få honom att se dig och fatta att du ser honom. Inte som en klasskompis, inte som en jämnårig, utan som en Tjej! Innan det blir sommarlov, helst. Du har just det på din sida, faktiskt, att sommarlovet närmar sig med stormsteg, för då brukar hela stämningen vara mer äventyrslysten och uppspelt. Känslan i luften, att "allt kan hända", kan du använda till din fördel och skylla på att du är extra äventyrslysten just nu och handlar på impuls. Skulle det mot förmodan skita sig, så behöver ni inte se varandra på hela sommaren. Men om något skulle sätta igång mellan er, så får ni vara mera ifred att utveckla det under sommaren än om ni hade klasskompisarnas ögon på er hela tiden. Fråga om han ska komma med på en glass, en cykeltur, ett dopp, en upptäcktsfärd till en öde stuga i skogen. TA CHANSEN! You snooze, you lose, brukar man säga, alltså den som slöar så går miste om chansen.
Klart att du är nervös - det är ett symptom på att vara kär. Ungefär som fjärilarna i magen. Så försök att inte låta nervositeten och de negativa tankarna regera. Låter du tvivlet och osäkerheten växa sig för starka, så kommer alla chanser att springa dig förbi medan du sitter på rumpan och funderar om du borde. Det tar typ 4 sekunder för honom att gå förbi dig, så nappa hans uppmärksamhet under de 4 sekunderna istället för att tillbringa de 4 kommande veckorna med att ångra att du inte nappade honom!
Lycka till, och skriv gärna in och berätta sedan hur det gick! För klart att du kommer att våga, du ÄR en stark tjej med all rätt i världen att bli älskad, så varför skulle du inte? ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott