Ingen mens
22.07.2016
Hej,jag och min pojkvän brukar ha oralsex, vi fösöker vara försiktiga som t.ex att han inte rör sig sj innan han går ner på mej. Den här månaden har jag inte fått mens.Jag är fem dagar över tiden. Jag har inte haft några tecken på graviditet men jag har varit extra kissnödig på senaste tiden och haft lite problem med magen. Men när märker man de första tecknen på graviditet? När ska man ta ett graviditetstest för att vara säker på att det visar rätt? Är chansen stor att jag är gravid? Om jag inte är gravid så varför hoppade mensen över den här månaden? Min mens har varit väldit regelbunden i några månader och brukar kasta max en dag. Jag vet att det är normalt att den hoppar över en månad ibland men jag har inte ändat mina matvanor, träning elr nåt som kan påverka mensen.

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
22.07.2016
Hej,
Om ni inte har haft vaginalt samlag så finns det nog ingen risk du är gravid. Du kan vara lugn.
För att svara på dina andra frågor: när de första graviditetssymptomen kommer beror på från kvinna till kvinna. Vissa känner redan från början, redan innan man fått graviditeten bekräftat, medan det för andra tar en hel del längre. Graviditetstest kan man ta när man beräknar att mensen ska komma, då kan det redan visa att man är gravid. Men det behöver inte alltid göra det, det kan visa negativt i ett så tidigt skede även fast man är gravid. Det beror på att hormonnivån inte är tillräckligt hög för att ge utslag på stickan. Har mensen inte kommit några dagar senare så kan man ta ett nytt test.
Det kan hända att din mens bara är lite sen den här månaden, det är inte säkert den har hoppat över. Kroppen påverkas nämligen väldigt mycket av oro som vi känner. Ifall du de senaste dagarna funderat mycket på om du är gravid så är det väldigt möjligt att det är orsaken till att mensen är sen. Är du fortfarande orolig så kan du alltid ta ett graviditetstest, så att du ska lugna dig då du vet hur läget är :)
Hälsningar,
Alexandra, sjukskötare