Kondomer
16.02.2016
Det var en gång nära att jag skulle förlora oskulden, efter att det inte blev så har jag varenda gång börjat gråta lite grann när jag ser en kondom förpackning i affären.
Varför reagerar jag på det här sättet för?

Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.02.2016
Hej!
Minnet är en väldigt komplex och personlig sak - vi kan reagera väldigt olika på olika minnen som plötsligt väcks till liv. Eller egentligen är det ju ofta känslorna vi kände vid ett visst tillfälle som vi påminns om och känner på nytt, svagare eller starkare. Det kan vara en doft som väcker starka känslominnen, en låt, ett ord, ett klädesplagg - eller som kanske nu för dig, åsynen av ett kondompaket. Bara du vet vad du kände när det första samlaget inte hände, så bara du vet vilka känslor det minnet väcker hos dig själv. Var det besvikelse att det inte blev av? Var det ouppfylld förväntan? Var det själva personen du ångrar att det inte skedde med? Var det någon omständighet som du ångrar/saknar/skäms för/är irriterad på (eller någon annan känsla)?
Oavsett måste det ha varit rätt starkt, annars skulle det knappast tvinga fram gråten. Utan att gå igenom känslan ordentligt och tänka igenom det som hände, så kommer nog inte det här att gå över speciellt lätt. Visst läker tiden allt, men det som krävs är nog ofta att få perspektiv på det hela. Det som skedde, det skedde, men det är historia. Minnen. Du är inte längre den person du var då. Du befinner dig inte i den sekunden längre. Minnen är inte farliga och vi behöver inte formas av dem och leva enligt dem resten av livet. Vi kan skapa nya minnen!
Övertyga alltså också dig själv om att en vacker dag så kommer du inte längre att vilja börja gråta när du ser kondomer, utan du kommer att känna något annat - för att du har nya minnen som du kopplar ihop med kondomer, och nya känslor. Kanske du snart blir alldeles pirrigt het i kroppen och småler gåtfullt när du ser kondomer, vem vet? :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott