oral
30.05.2016
Hej! Jag och min kille har haft sex två gånger. Jag vet att han vill ta nästa steg! Han vill att vi ska börja med oralsex! Jag vet inte riktigt om jag är redo än.. lite tips på hur jag kan bli redo? Jag vet att jag kan prata med honom om allt och ingenting är pinsamt men jag vet inte riktigt om jag kan be honom om tips? Jag vill prova någon gång... Tacksam för svar :)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.06.2016
Hej.
Först och främst tycker jag ju att det är viktigt att även DU vill ta saken ett steg längre. Om oralsex är viktigt för honom så borde det ju vara en självklarhet att ni båda får turas om att både ge och ta. Tyvärr är det ju ofta så att killar förväntar sig oralsex men tanken slår dem inte att ge tillbaka. Och tyvärr, vilket kanske är ännu mer tragiskt, så är det många tjejer som bara accepterar detta och tycker att det är helt okej. Jag förstår inte varför det skulle vara en självklarhet att killar har större rätt till sexuell njutning än vad tjejer har, så därför tycker jag att man skall stå på sig och förvänta sig att killen kan "return the favor".
Nåväl. Grundregeln då det handlar om oralsex är nog att alla inblandade skall vara rena. Så en bra gång att testa på oralsex kunde vara då man vet att man är nyduschade och fina. Kanske har man haft möjlighet att duscha tillsammans, eller var och en på varsitt håll.
Det kan nog kännas lite pirrigt och ganska "random" att bara hoppa på den andra och ta i mun. Så det kan kanske behöva integreras lite som en del av förspelet. T.ex. kan du tänka dig att nästa gång ni ligger och hånglar så skulle du sakta kyssa honom över halsen, sedan ner längs med magen, knäppa upp hans byxor och dra ner dem, smeka honom över hans stånd. Om han ännu har kalsongerna på så kan du sakta närma dig hans stånd med ansiktet och stryka dig med kinden mot honom.
I det skede du eller han tar av honom kalsongerna så kan det följa en liten stund av panikkänsla eller förvirring då du är där i ögonhöjd med hans stånd och inte riktigt vet vad du skall göra  -men det är helt okej. Det du skall komma ihåg är att ingenting av det du gör måste gå snabbt. Det är bara bra om du tar god tid på dig både då du smeker med handen över hans stånd och då du stryker kinden mot det. Det handlar liksom om att förbereda honom på beröringen så att man inte bara hoppar pang på utan tar det lååångsamt.
Det kan kännas jätteskrämmande att tänka att man skulle måsta ta hela penisen i munnen med en gång - men det måste man inte heller. Man talar om att "suga av" killar, men egentligen handlar det ju inte så mycket om att suga, utan mer om att slicka, kyssa och att föra munnen upp och ner omkring penisen. Så du kan börja med att kyssa ståndet, på toppen, på sidan, vid roten, sen rör du dig pånytt upp tillbaka och kanske tar toppen, ollonet, i munnen. Du kan då börja föra huvudet upp och ner, på samma gång som du kan hjälpa till med handen och kramar om penisen så som du antagligen gör normalt då ni har petting. Du behöver inte ta mer i munnen på en gång än du känner dig beredd att ta, och det är alldeles bra att hjälpa till med handen. Antagligen kommer han redan av detta att vara fullkomligt nöjd och lycklig, så vartefter ni kommer längre och behöver bli mer avancerade så får du skriva in pånytt.
Men tänk på att du ju inte bara ger honom oralsex för att det skall vara skönt för honom, utan också för att det är en upptäcktsfärd för dig själv. Låt dig själv styra, men var lyhörd för hur han andas/spänner sig/låter. Många tjejer tycker om att ge oralsex eftersom de märker att deras killar tycker om det - och då känner de sig sexiga och upphetsade själva. Så förhoppningsvis är det så du skulle känna dig då den första förvirringen har lagt sig. Det är ju helt självklart att första gången är första gången - det kan man inte komma ifrån - men jag tror att bara man tar tid på sig och verkligen lyssnar på den andra personen (nu menar jag inte det hen säger utan allt det som kommunicerar nonverbalt, alltså med andningen, genom att stöna eller genom att spänna sina muskler.) så kan det helt enkelt inte gå fel.
Så om du besluter dig för att du skall ge honom en fantastiskt bra avsugning, sen tar du god tid på dig och gör det utan att försöka skynda dig igenom det eller gömma dig eller skämmas och oroa dig över att du kan göra någonting fel - så kommer du att regera. :)
Lycka till!
Kram
Tessi