magen
21.07.2016
Hej kära ni!
Jag har under en längre tid haft problem med min mage på morgonen efter frukost får jag magknip och diarre, jag brukar bli allt trött och slut efteråt. Jag brukar i allmänhet inte ha någon diarre efter morgonmålet. Men magen är uppsvälld och gasig. Den kan variera mellan lös och hård. I vissa situationer går det helt i kras tex. Träning och ett annat exempel nervositet och stress. Nujust har jag det rätt så checkt är ledig frpn jobbet, men annars kör jag på ca. 100% jag är närvårdare och trivs superduper bra på mitt jobb. Det känns inte alls betungande och stressig åså.
i förra veckan hade jag en dag som var riktigt jobbig. Fick värsta magknipet på biblioteket ochjag började svettas och darra. Kände att jag måste på wc nu! Fick köra hem i ilfart och det bokstavligen rann ur mig jag blev totalt slut efteråt. Men efter det var det bra pånytt.
Jag hade epsioder med förkylningar här i vintras (skickat frågor om det) men efter 14 förkylningen gav det med sig. Läkarna rekommenderade glutenfri kost som jag går på nu. Suck men min kropp och jag är inte ett vad 17 skall jag göra?

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
22.07.2016
Hej,
Oj det låter inte alls roligt det där :( Jag kan inte diagnostisera dig förstås men jag tycker det låter som att det kan vara IBS. IBS är Irritable Bowel Syndrome, alltså känslig tarm. Det här är väldigt vanligt och många som lider av det. Typiskt för IBS är att magen är som oroligast på morgonen. Inte alltid förstås men vanligt är att morgnarna är värst. Även dina andra symptom så som att det varierar mellan lös och hård magen och att du är uppsvälld och gasig.
För det här finns ingen behandling men man kan lindra det med rätt kost. Vad är då rätt kost? Det varierar från person till person. Man måste prova sig fram. Jag tror det är bra att fortsätta med glutenfri kost för att det lindrar för många. Du kan läsa om IBS Här. Finns också mycket bra annan information om det då du googlar.
Jag kommer också att tänka på om det kan vara laktosintolerans? Det är inte heller omöjligt att det är det för symptomen liknar. Det jag ändå tycker du ska göra är att kolla upp det med en läkare igen. För att få fastställt vad det är du har så att du kan behandla och lindra symptomen på rätt sätt. Och så känns det alltid bättre när man vet vad det är som orsakar problemen.
Kram,
Alexandra, sjukskötare