Dricka alkohol under antibiotikakur
21.07.2016
Hej! Fick för nån dag sen en antibiotikakur (Kefexin). Nu funderar jag ifall det är farligt ifall man dricker alkohol i helgen då jag äter kuren? Finns risker eller kan man festa som normalt?? Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
22.07.2016
Hej Anonym,
egentligen så är det aldrig bra att använda alkohol och läkemedel ihop. Man kan tänka som så att kroppen kämpar redan mot något för det är en orsak till varför man har antibiotika på. Och antibiotika är såpass korta och intensiva kurer så jag skulle inte blanda in alkohol utan låta kroppen och antibiotikan sköta sitt under de några dagarna som krävs. Även om det inte gäller mycket alkohol så är det ju en liten extra påfrestning för kroppen.
Hälsningar,
Alexandra, sjukskötare
Hej.
Det finns faktiskt ingen specifik anledning till att man skall undvika att använda alkohol då man äter antibiotika. Som du ju vet så kan alkohol i samband med olika mediciner ge oväntade och ibland ödesdigra verkningar, och kan både öka alkoholens inverkan och medicinernas biverkningar. Men alkohol i samband med antibiotika har inte bevisats ha några sådana.
Det är viktigt att alltid läsa igenom bipacksedeln för de mediciner man har fått utskrivna, och om det skulle finnas någonting man bör vara speciellt försiktig med så brukar det stå där.
Nu skall du dock inte se detta som en uppmaning till att dricka alkohol i samband med medicinanväning. Jag svarar helt enkelt på din fråga- nej, det är sannolikt inte farligt fast du dricker en liten mängd alkohol i samband med att du äter din antibiotikakur. Rent generellt kanske ryktet om att man inte får blanda alkohol och antibiotika handlar om att alkohol inte är bra i samband med infektioner eller sjukdomstillstånd i allmänhet. Men i ditt fall tror jag inte att dina symtom förvärras av alkoholanvändningen.
Men kom ihåg att dricka vatten också, speciellt om det är lika varmt som idag. Och drick alkoholen med måtta!
Kram
Tessi