Ständigt UVI...
27.06.2016
Hej! Nu är det så att är minst sagt 'lejd' så inåt tusan. Jag har just inlett mitt sexliv på allvar och tycker såklart det är trevligt eftersom jag har haft lite problem med sex innan men nu går det fint, förutom att jag sen några gånger tillbaka har börjat få urinvägsinfektion. Jag ser ingen annan orsak än att det är sexet som har orsakat detta och har även hört att det är normalt för kvinnor och har att göra bl.a. med att bakteriflorona hit och dit måste vänja sig och att efter en tid kan det gå över (?) men vet inte hur många gånger till jag står ut med det.
Det började med att jag fick jätteont, verkligen jätteont, och sprang till akuten för att få hjälp och ta urinprov, jag fick nån medicin å även recept på att ta ut mera vid apoteket. Kuren var ca. 3 dagar men jag upplevde inte att det hjälpte särskilt bra och gick aldrig helt över, lindrade såklart lite men irritationen var där ungefär hela tiden tills jag 1-2 veckor senare fick problem igen och det blev bara värre och började kännas som det tryckte på precis hela tiden och det var skitjobbigt, sen började det även ta ont i ryggen osv och jag ringde läkaren och gick in för flera urinprov och fick även denna gång en kur utskriven, i samband med denna gång fick jag högfeber och sånt så det var inte bara kissandet och det ständiga nödet som var besväret.
så, jag avslutade nyligen den kuren och den hjälpte nog och det var helt bra igen men nu igen börjar besvären komma tillbaks... Och förmodligen har det igen med sexet att göra. Jag fösöker att kissa varje gång efter sex och till och med duscha underlivet och dricka rikligt men inget hjälper... Jag vet att jag förmodligen bör börja ta kontakt med nån gynekolog men har haft så mycket läkarbesök nu pga. detta så funderar om kanske ni vet nån annan utväg? Inga huskurer hjälper men jag kan väl inte måsta avsluta varje gång med antibiotika?? Och att det påverkar sexlivet såhär är verkligen jättejobbigt och vill inte att det ska gå ut över min partner också bara för detta för jag vet att han bryr sig och tycker självklart inte heller det e kul. jag vill bara att allt ska bli bra.. Men hur? Finns det änns något man kan göra för att förebygga detta ? Tacksam för hjälp!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.06.2016
Hej.
Åh vad trist med UVI. För vissa kvinnor blir det verkligen ett jätteproblem, och en ond cirkel då man äter antibiotikakur på antibiotikakur och de "goda" bakterierna inte riktigt hinner återhämta sig emellan.
Jag tycker precis som du, att du skall tala om saken med en gynekolog, som kanske kommer att tänka på saker som jag inte gör. Men det du kan testa är att äta mycket c-vitamin, och att från apoteket köpa receptfria tabletter som är speciellt avsedda för att förebygga urinvägsinfektioner. Och precis som du skriver så är det bra att kissa både innan och efteråt och att tvätta sig efteråt om man har möjlighet. Ju renare man är, både killen och du - desto mindre bakterier är det i omlopp och då är risken mindre att man får en infektion.
Då man ger urinprov på hvc så brukar det också göras ett prov som går till "odling". D.v.s. att de kollar upp vilken bakterie det är som orsakar infektionen. Ganska ofta är det E-coli bkterien, som alltså är en bakterie som finns i avföringen och i/runt ändtarmsöppningen. Då man har sex är det ganska lätt hänt att bakterierna flyttas från ändan och framåt, så speciellt om man har analsex så är det viktigt att man aldrig går direkt från ena hålet till det andra eftersom risken för UVI då blir stor. Jag vet ju inte om ni använder kondom eller något annat preventivmedel, men kondom kan vara ett bra alternativ eftersom slidan då inte har så mycket kontakt med spermierna (som ofta ytterligare stökar till det med pH-balansen.)
Och så är det bra att dricka mycket. Precis som du skriver att du redan gör. Ledsen att inte kunna bidra med fler konkreta råd. Men vänd dig till en gynekolog, så kanske hen vet fler sätt.
Kram
Tessi