Örtmedicin
28.05.2016
Hej!
Jag har länge varit intresserad av örtläkning och ört medicin och också andra alternativa metoder, och skulle inom några år vilja starta eget företag med just ört medicin och vägledning, men före det känns det som om jag behöver lite mera kött på benen...
Jag skall på en veckas kurs till Sverige efter midsommar och gå en kurs i Levande örtkunskap - en praktisk kurs med och om medicinalväxter.
Men undrar nu var jag kan söka efter liknande kurser, som gärna är billiga och gärna närmare, blir ju inte så billigt att åka till sverige med boende, resa, + kursavgift.
Har ni några tips om vart jag kan söka?
brikk

Ungdomsinformatören Liselott svarar
31.05.2016
Hej brikk!
Just nu är det verkligen hett med olika ekologiska alternativ för allt möjligt i livet, däribland läkning och medicinering. Tycker att jag dagligdags ser nya artiklar tex på bekantas fb-statusar mm om nya rön om grönare alternativ. Men den medicinska forskningen kommer efter i sin egen takt, det tar ett bra tag att befästa upptäckterna vetenskapligt (eller omkullkasta de som efter närmare forskning sist och slutligen inte hade önskad effekt/har andra biverkningar osv). Lite försiktig lönar det sig säkert också att vara, att inte tro på precis allt, eftersom det även inom detta område finns de som tjänar pengar på påståendena. I och med att det här blivit så trendigt att en del automatiskt tror att bara för att det är ekologiskt, så är det hälsosamt, så kan vissa tjäna mycket pengar, och då blir ibland sanningshalten dessvärre lidande. Men medicinalväxter skulle inte ha använts i århundraden om det inte fanns någon läkande effekt i dem, så det blir intressant att se hur det här utvecklats. Av tradition brukar ju nog det som fungerar fångas upp av läkemedelsföretagen och komma till apoteket till slut.
Detsamma gäller andra alternativa medicinska eller läkande metoder, ideologier osv. Tex homeopati, som ju i princip handlar mycket om örter btw, är accepterat och ordineras av allmänläkare i Tyskland och Frankrike - effekten är mer eller mindre vetenskapligt bekräftad redan. Likaså har många uråldriga läkekonster, som akupunktur (som bla vi kan få via arbetsplatshälsovården här) och yoga med tiden bevisats ha effekt gång på gång. För att inte tala om hur exemeplvis vitaminer, som i tiderna bemöttes med stor skeptism, nu säljs till och med i minsta mataffär.
Det finns ofta kurser numera inom lokala/regionala vuxeninstitut, arbetarinstitut (arbis) och medborgarinstitut som tangerar örter på olika vis, allt från naturkosmetik och ekologisk städning till att färga ylle med växtsafter. Kanske kurserna inte direkt heter örtmedicin, men lärarna berättar ju naturligtvis samtidigt om örternas effekter på både välmående och sjukdomstillstånd. Så sådana ska du absolut gå - kolla nu ifall någon går under sommaren i och med att örterna växer mest då. Sedan finns det vissa österbottningar som även de föreläser och håller kurser, kolla tex bloggaren Ila Nordman (Morotsliv). Man kan också be dem tipsa om ekologiska fantaster som hon får nys om bra kurser.
En aktör som jag kommer att tänka på är Marthaförbundet, de kan också ha kurser du kan ha nytta av, så kolla deras evenemangskalender. Slutligen kan olika hälso- och välbefinnandesammanslutningar eller vad man nu ska kalla dem, som Wasa Wellness, ha kurser, experter och kontakttrådar att dra i. Överlag är det här som med alla andra intresseområden, man skaffar sig kontakter, som har egna kontaktnät, och via dem får man nys om nya saker och vidgar sina vyer inom intresseområdet.
Hoppas du hittar något bra åt dig och finner njutning i det här intresset :)