Sjukskötare, Urval
28.05.2016
Hej. Tack för en bra hemsida. Jag har läst andras frågor och fått en följdfråga kring urvalet till sjukskötare 2016. Jag citerar från tidigare svar:
"Alla utbildningarna har en förberedande uppgift som du ska skriva och lämna in på dagen för provet. Lämnar du inte in den så dras tre poäng bort från dina sammanlagda poäng. Du ska skriva en A4 och den här uppgiften är en del av den personliga intervjun. I uppgiften ska du bland annat svara på följande frågor:
Varför söker du till området för social- och hälsovård?
Vilken betydelse har din tidigare utbildning, din arbetserfarenhet och dina hobbyer med tanke på området?
Varför ansöker du om studieplats just nu?
Vilka styrkor har du med tanke på ett yrke inom social- och hälsovård?
Hur är du som studerande?
...
Skillnaden jag märkte mellan utbildningarnas inträdesprov för i år (de kan variera varje år vad man ska läsa och hur provet är uppbyggt), är att man ska läsa en bok till den personliga intervjun till sjukskötarnas utbildning. Eventuellt frågar de nåt allmänt om boken under intervjun. "
Jag undrar ifall detta gäller urvalet till sjukskötare till Arcada i Helsingfors och Novia i Åbo också? Är det en skild bok till den personliga intervjun? Eller menas då förhandslitteraturen som gäller litteraturtentamensdelen?
Tacksam för svar.
Sir thanks a lot

Vik. ungdomsinformatören Alexandra svarar
31.05.2016
Hej,
jag delar upp texten i punkter här så varje punkt är skilda skolor. Lättare att läsa och urskilja :)
• inträdesprovet till sjukskötare på Novia i Åbo ser annorlunda ut än i Vasa. Bland annat är det en skriftlig litteraturtentamen från en publikation. Du hittar länken till publikationen Här (välj fliken Antagningsgrunder och inträdesprov). Det är egentligen enda som du behöver förbereda dig till inför inträdesprovet men det kommer även en gruppsituation, en individuell uppgift (ingen förberedelse krävs) och ett matematiskt test som ska bör vara godkänt.
• Till Novia i Vasa ska man läsa till tentamen boken Nienstedt, W och Kallio, S: Märg och ben. Helsingfors, Utbildningsstyrelsen, 1999, 2005, 2010, ISBN: 978-952-13-0358-6, upplaga: 1,2,3 (upplaga 1 1999, upplaga 2 2005, upplaga 3 2010 är de samma, det är enbart nya tryckningar). Den här tentamen innehåller ju också en räkneuppgift.
Till den individuella intervjun ska man läsa en annan bok. Det är boken Sandman, L och Kjellström, S: Etikboken. Etik för vårdande yrken, kapitel 1, 4, 13, 14 och 19. Lund, Studentlitteratur, 2013, ISBN 978-91-44-05933-4 .
• Arcada i Helsingfors då, det ser också annorlunda ut :) Först är det en litteraturtentamen som baserar sig på boken Happonen, P., Holopainen, M., Sotkas, P. 2010. Bios 4: Människans biologi. Schildts & Söderströms. ISBN10: 9515223504, ISBN13: 9789515223500. Läs kapitel 3-16.
Även en artikel men den får man först under tentamenstillfället. Det kommer också en liten matematisk uppgift för att bedöma logisk slutledningsförmåga. Blir man godkänd i dessa så får man gå vidare till dag 2 av urvalsprovet. Det består av en intervju med en lärare och en gruppdiskussion. Jag ska länka åt dig HÄR var du kan läsa mer om inträdesprovet till Arcada :)
Hoppas du fick svar på det du undrade över. Du får ta och kommentera annars :)
Jag önskar dig stort lycka till!
Alexandra