Problem av stillasittande liv

Problem av stillasittande liv

I dagens samhälle spenderar vi många timmar framför datorn, tv:n, sittande i bilen, skolan eller på jobbet. Det är lätt hänt att sätta sig i soffan och surfa på telefonen eller datorn då man kommer hem från skolan eller jobbet för att slappna av en stund. Vips har det gått flera timmar och man känner sig trött och slö i kroppen och orkar inte ta sig ut och motionera, vilket resulterar i att man suttit genom en hel dag.

 

Vilka skador har detta stillasittande på våra kroppar?

Huvudvärk, trötthet, förstoppning, rygg- eller nackbesvär är bara några exempel på problem som kan relateras till mycket stillasittande och inaktivitet. För att upprätthålla en bra hållning i kroppen, hålla igång ämnesomsättningen och hållas frisk är det viktigt att få in motion, rörelse och frisk luft i vardagen.


Vi spenderar mer tid sittande än vi sover, studier visar att vuxna sitter ungefär 7-8 h per dag. Människokroppen är gjord för rörelse så det är inte så konstigt om vi får ta besvärliga konsekvenser pga. vårt stillasittande.
Bara 30 minuter aktivitet per dag kan göra skillnad. Ta trappan istället för hissen, ta en promenad med en kompis, hoppa hopprep, cykla till skolan eller ta en joggingtur med bra musik i öronen. Förutom att det ger kroppen motion, så medverkar det också till att höja humöret och ger en känsla av att må bra.


Ergonomin är otroligt viktig när man utsätter sin kropp för mycket stillasittande, annars kan man få problem med belastningsskador, ryggont, nackbesvär osv. Om man sitter många timmar i sträck är det viktigt att ta en paus med jämna mellanrum och röra på sig. Ett vanligt problem bland stillasittande personer är en muskelspändhet som gör att axlarna dras upp mot huvudet, vilket leder till att hela övre ryggen och nacken kan kännas öm och spänningshuvudvärk är ofta ett resultat av detta.
Att gå till en massör kan underlätta för stunden men det görs inga underverk om man inte själv också hjälper till och försöker röra på sig och inte sitta ihopsjunken framför dataskärmen eller i soffan.


De flesta gånger har man kanske inte själv valt att leva ett stillasittande liv. Många gånger handlar det om att man går i en skola där man sitter mycket eller har ett stillasittande jobb. Det går ju inte att bara byta jobb eller sluta studera på grund av detta. Det man själv kan göra, är att väga upp den stillasittande dagen med tillräcklig motion på kvällen. Dessutom borde man ha ett mål t.ex. att man stiger upp och rör på sig en gång i halvtimmen under dagens lopp. Ett bra tips är också att cykla till jobbet eller ta trappan istället för hissen. Promenera till matsalen istället för att ta bilen. På det sättet får du in motion flera gånger under dagens lopp.

Ergonomi vid stillasittande

Brukar du tänka på hur du sitter? Sitter du rak i ryggen eller faller du ihop som en säck på stolen? Vi sitter vid frukostbordet, i bilen, bakom skrivbordet och framför tv:n eller datorn, i skolan eller kanske hela dagen på jobbet. Nu är det dags att börja tänka på ergonomin när du sitter för det är viktigare än vi tror för att undvika belastningsskador som kan medföra stora problem nu eller i framtiden. Att tänka på ergonomin kan vara något många kommer vinna på! På många arbetsplatser har man möjlighet att få en ergoterapeut att komma och ställa in dator och möbler i rätt höjd. Ergoterapeuter är experter inom detta område.

Här är lite att tänka på när du sitter:
  • Att stöda underarmarna på ett armstöd är bra för att inte musklerna i skuldrorna ska belastas för mycket. Armstöden borde man kunna ställa i rätt höjd.
  • Det är inte alls bra för musklerna att hela tiden vara stilla, därför att det viktigt med pauser då man rör på sig för att blodet ska slippa att cirkulera. Till exempel. gå några varv i eller runt skolan på rasterna eller på jobbet.
  • Sitt på en stol som du når med fötterna ner till golvet. En stol du kan sitta ordentligt på så också låren får stöd är bra.
  • Ryggstödet borde ge stöd i svanken, annars kan man lägga en liten kudde i svanken.
  • Bordet eller skrivbordet framför borde vara i en passlig höjd för att man ska kunna vara avslappnad i axlar och skuldror.
  •  Har man en skärm framför sig så borde den övre kanten av skärmen vara i samma höjd som ögonen

Har du frågor om kroppen, olika besvär, tillfälliga krämpor och sjukdomar? Fråga då anonymt av vår egen hälsovårdare-sexualrådgivare eller av våra sjukskötare, kostrådgivare och personliga tränare via Våga fråga!