Förstoppning och låg ämnesomsättning

Förstoppning och låg ämnesomsättning

Att ha hård mage eller förstoppning är väldigt vanligt. Det kan bero på för lite fiberrik mat eller att du får i dig för lite vätska men också brist på motion och helt enkelt för mycket stillasittande. Stress påverkar också magens funktion. Rör du inte på dig så kan inte bukmusklerna stimuleras och det leder ofta till att förstoppning. Har du hård/trög mage så är det dags att lyfta rumpan från stolen och få igång tarmarna genom motion! Att varje dag ta en 30 minuters promenad skulle redan göra stor skillnad. Har du förstoppning är det viktigt du får i dig tillräckligt med vätska, det rekommenderas att dricka 1,5 liter per dag så satsa på det.

Fiberrik mat som gör gott för magen är bland annat:

  • Grönsaker
  •  Frukter
  • Fullkorn
  • Linser
  • Nötter och frön

Ämnesomsättning har också ett annat namn, metabolism, som är ett namn för alla funktioner där näringsämnen tas upp, för att bli till energi eller åker vidare och ut ur kroppen.
Ämnesomsättningen sjunker då vi sitter mycket, då vi inte är i rörelse så stannar fettet istället i kroppen. Det är inte bra att ha låg ämnesomsättning och kan ge konsekvenser som övervikt, diabetes, högt blodtryck, förhöjda blodfetter eller hjärt- och kärlsjukdomar.


När vi blir äldre så sjunker ämnesomsättningen, därför att det viktigt att träna när vi slutat växa och desto äldre vi blir.
Har man låg ämnesomsättning kan man känna sig trött, frusen, inte ha lika mycket matlust, gå upp i vikt, förstoppning, få torr hud, hesare röst och tunnare hår.

Har du frågor om kroppen, olika besvär, tillfälliga krämpor och sjukdomar? Fråga då anonymt av vår egen hälsovårdare-sexualrådgivare eller av våra sjukskötare, kostrådgivare och personliga tränare via Våga fråga!