Ryggen nacken och andningen

Ryggen nacken och andningen

Det finns många orsaker till att få ont i ryggen och nacken men stilla sittande är en vanlig orsak. Sitter du för mycket så får man lättare ryggproblem eller problem men hållningen. Vi har vanligtvis en S-kroppsform men då vi sitter blir det mer som ett C, vilket är inte kroppens naturliga ställning.


Vill du slippa rygg och nack-problem är ergonomin väldigt viktig. Då du sitter länge stilla är det bra att stiga upp och gå lite, rulla axlarna och stretcha huvudet. När man står eller går så håller musklerna och skelettet upp vikten men när man sitter är det bäcken och nedre delen av ryggen som måste hålla upp hela kroppen. En bra motvikt till ett stillasittande liv är att träna styrketräning för att behålla styrkan i musklerna. Om man inte har tillgång till hantlar går det lika bra att använda de tyngder man har hemma, till exempel flaskor fyllda med vatten, tygpåsar med skor i. Även breda träningsgummiband är bra att träna med, och de är inte alls dyra att köpa, men funkar väldigt bra till att träna hela kroppen med. Om man inte har tillgång till något alls, kan man använda sig av egen kroppsvikt, som också funkar riktigt bra. På nätet finns det otroligt mycket sidor med tips på hur man kan träna hemma. Så för att träna upp styrkan i kroppen behöver man alltså inte gå på gym, om man inte vill.


Andningen

Om du håller andan klarar du dig i regel bara två minuter innan du svimmar. Andningen är viktig och ett stillasittande liv kan ha dålig effekt på andningen. Att sitta för mycket kan göra att andningskapaciteten avtar, alltså man andas sämre, och kroppen får då helt enkelt mindre syre. Det i sin tur kan påverka hela hälsan negativt, både relativt snabbt genom huvudvärk och trötthet och i längden genom att försvaga muskler i rygg och bröstkorg. Man får mindre utrymme för lungorna genom att länge ha dålig hållning och det kan i värsta fall leda till astma.

Om man vill tänka på andningen så är här några enkla tips:

  • Tänk på din hållning, både när du sitter, står och går
  • Andetagen ska vara lugna och långsamma
  • Andas med näsan (luften renas i näsan)
  • Andas med hjälp av musklerna i magen (heller så att magen vidgas och sjunker in när man andas än att axlarna åker upp och ner)