Jobbiga perioder hemma

Jobbiga perioder hemma

Det finns vissa perioder i livet när det kan kännas väldigt tungt. En av dem är när familjen är i kris, tex när föräldrarna skiljer sig. En annan är när det är jul, nyårsafton, skolavslutning, midsommar, villaavslutning osv. Tider då alla ska vara glada, festa, har höga förväntningar, kan gå varandra på nerverna, konflikter kan komma fram... Här kommer lite överlevnads-tips som gäller både högtid och vardag:

Allmänt tungt

Det blir lätt sena nätter och sena mornar, en massa god mat, extra festande, TV-tittande och slappande när det är skollov. Visst är det skönt och kul, men det KAN göra dig deppig, irriterad, bitchig, trög och ge en massa fysiska krämpor. Man kan få huvudvärk, må illa och förlora lusten och orken att göra annat kul. Och du kan få det förfärligt tungt när du ska tillbaka till vardagen och skolan efter lovet. För att inte tala om morkkisen efter festen – den kan vara obotlig! Och dålig stämning i familjen med mycket tjat och smågräl är aldrig kul, men tyvärr vanligare under storhelgerna. Knepen är så oändligt lätta, bara man minns att använda dem.

Sov

Visst är det skönt att för en gångs skull få sitta uppe och kika film eller spela dataspel hur länge man vill när det är ledigt. Men du vet hur ”kränkig” man kan vara när man sovit för lite och du svänger så lätt dygnsrytmen under skolovet. Brukar du gå och lägga dig 2 på lovnätterna så får du nog problem att somna 11 dagen före skolan börjar. Och ska du plötsligt stiga upp 7 när du är van att sova till 12, så tillbringar du ju fem timmar av din dag första veckan med att vara trött, trög i hjärnan och på ett pissigt humör. Huvudvärk, stel nacke och muskelvärk får du både om du sovit för mycket och ugglat framför datorn/slappat i soffan. Gör dig själv, dina föräldrar och kompisar en tjänst och sov vettigt.

Ät smart och rör på dig

Alla blir sura av magknip, luft i magen och hård mage. Det påverkar helt klart ditt humör och världen känns automatiskt som om den var emot lite dig om du inte mår bra. Visst kan du frossa julchoklad eller biffar från grillen, men varva det med en omgång bowling på Wii, en tur till rinken för en improviserad hockeymatch med gänget eller en kväll på dansgolvet. Kanske du slipper få det där extrakilot från julbordet runt midjan då också? Dessutom är det ju under julen vanligt med infektioner, såväl förkylningar och influensor som maginfektioner. Skolhälsovården är stängd under lovet, men på hvc finns alltid nån man kan vända sej till med sina krämpor ifall det blir nödvändigt.

Festa med förstånd

Ska du festa tex på nyårsafton, så försök behålla förståndet. Det är inte bara när man druckit för mycket alkohol, som man kan göra bort sig totalt. Man kan även som nykter smittas av den uppsluppna stämningen på en fest och göra något riktigt dumt. Säga något sårande åt kompisen, hångla med fel person, yra runt ute i för lite kläder och trilla i vägen för nyårsraketerna, anta ett vad att balansera på ett tak och halka ner, köra full… Saker du får skämmas för nästa dag, när skolan börjar, på studentdimissionen, till och med när du minns tillbaka på din ljuva ungdom.

Undvik smågräl, gnäll, tjat och obehaglig stämning

Under storhelgerna borde alla umgås en massa tillsammans i familjen och vara glada och ha trevligt ihop. Men efter några dagar så börjar man gnata på varandra, fräsa eller ropa i många familjer och allt blir bara jobbigt. Till stor del beror det oftast på en av eller en blandning av flera saker:

1) att man inte är van att ha samma människor kring sig så mycket. Speciellt att man inte träffar kompisarna i skolan, inte får vara ifred eller saknar rutinerna i vardagen kan göra vem som helst irriterad under ett långt lov.
2) att man tvunget måste vara glad, trevlig och lycklig när det nu en gång är jul/midsommar/villaavslutning osv. Man måste komma överens med alla och anstränga sig och det kan vara tungt ifall det finns olösta konflikter under ytan hemma.
3) alla har så höga förväntningar på hur trevligt och skönt det kommer att vara, på julklapparna och festerna osv. Samtidigt kanske många har varit stressade innan jul och skulle helst bara ta det lugnt istället för att springa på släktmiddagar och julfester.

Lösningen på de här bekymren handlar mycket om vilken inställning man själv har. Ibland räcker det med en liten ansträngning för att det ska bli mysigt och lugnt, istället för att ge efter för alla negativa känslor och bara göra det värre för alla runt en. Gör småsaker, som att säga tack för maten och kanske hjälpa med disken, orka med en runda sällskapsspel, småprata lite med farmor – det kan hela familjen bli på bättre humör av. Stämning smittar och det är väldigt lite som behövs för att tex förstöra humöret för alla. Försök leva dig in lite hur trött din morsa är av att slava med julmaten, hur glad lillbrorsan skulle bli om du orkade spela lite med honom, hur mycket farmor sett fram emot att få barnbarnen osv. Är du snäll mot dem så kanske de är ännu snällare mot dig.

Bråkigt hemma

Många föräldrar börjar bråka just under stora familjehögtider som julen. Det kan vara pga stress, dåligt med pengar, stora förväntningar som de känner att de inte räcker till för, de kan vara besvikna på varandra och det kan drickas en hel del alkohol. Om dina föräldrar bråkar eller någon annan beter sig våldsamt, tex på en fest, finns det några saker du kan göra för att skydda dig själv:

Det är aldrig ditt fel att dina föräldrar bråkar.
De är vuxna människor som har ansvar för sig själva och de har ansvar för att du också ska må bra.Kom ihåg att du som ung aldrig ska gå emellan när vuxna eller fysiskt starkare slåss fysiskt. Du kan lätt bli slagen eller knuffad själv i misstag.Om du själv blir slagen/sparkad/knuffad eller dylikt: Säg till! Den vuxna vet nog innerst inne att man inte får slå, och att höra det högt kan få honom/henne att stanna upp och tänka efter. I värsta fall ringer du Polisen på 112!

Be någon annan vuxen om hjälp! Ring morbror eller kompisen, som kan be sina föräldrar om hjälp, spring över till grannen eller ring polisen. Se till att du har telefonnumret både uppskrivet någonstans och inprogrammerat i mobilen och att du kan ringa med din mobil när som helst. Var inte rädd för att han/hon som slår ska bli arg på dig för att du ringde polisen, det är ju han/hon som slog som gjorde fel! Du kan också ringa Socialjouren dygnet runt för att få hjälp och stöd och råd. Se här nedanför.

Om det blir kris hemma: fundera ut på förhand var du skulle kunna vara trygg i huset (var kan du tex låsa in dig eller få vara ifred) eller någon annanstans (hos en släkting, hos en kompis). Om du måste låsa in dig, kom ihåg mobilen, något att dricka/äta och något att sysselsätta dig med. Vet du på förhand om att det kommer att bli jobbigt, tex när föräldrarna börjar supa, så hitta någon annanstans där du kan vara. Släktingar och kompisars familjer brukar vara förstående och välkomnande när de vet varför du vill vara hos dem hellre än hemma.

Prata med någon som du kan anförtro dig åt. Det kan vara vilken vuxen som helst i din närhet: din moster, favoritläraren, ungdomsledaren på ungdomsgården, fotbollstränaren… Är det skoldag så kan du alltid gå till skolkuratorn eller skolhälosvårdaren, hon/han finns verkligen där för DIG och inga problem är för små. Hon/han har också tystnadsplikt och har hört allt förr. Ge inte upp även om den vuxna inte lyssnar till att börja med, eller inte riktigt kan eller vill förstå det som händer dig. Till att börja med kan den vuxna också känna sig lite osäker på vad det rätta att göra är, men du kan vara säker på att den vuxna verkligen vill hjälpa dig! Om en vuxen säger till åt en annan vuxen brukar det sjunka in bättre.

Hitta ett sätt för dig själv att ”försvinna bort” fastän du ändå är där. Sätt på hörlurar med musik du gillar, läs en jättebra bok eller se en skön film eller TV-serie. Något som får dig att tänka på något helt annat för en lång stund och inte höra vad som händer runt dig.

Ta reda på på förhand varifrån du kan få hjälp med situationen i just din kommun. Här på Decibel finns uppräknade kontaktuppgifter till sådana som kan hjälpa dig, både med detsamma och efter helgen. Är det fler än du som är utsatt? Ta hand om syskon om det är trubbel hemma eller kompisen om det är slagsmål på en fest. Håll ihop!

Panik?

Pröva först med någon av de här:

Polisen, på tel 112! Allmänt nödnummer om man behöver tex hjälp med att avsluta ett slagsmål (polis), någon skadat sig allvarligt eller slocknat (ambulans), det brinner eller någon annan olycka har hänt (brandkår).
Socialjouren för hela Österbotten, hjälp, råd och stöd när tex föräldrarna slåss, grannbarnets mamma har supit sig medvetslös, kompisen blev våldtagen på festen... Dygnet runt på tel 06-3252347.

Unga har möjligheten att vända sig till Socialjouren som är tillgänglig dygnet runt och som kan användas för att fråga om råd och hjälp vid bekymmer i t.ex familjerelationer/familjekriser eller om någon miderårig blir utan vård eller omsorg pga att vårdaren inte kan ta hand om barnet eller om problem som barnet/den unga själv förorsakat. Socialjouren fungerar både som konsultation och även vid behov med åtgärder.

Socialarbetare i kommunerna står förstås som vanligt till tjänst under tjänstetid ,men mycket kan ju hända utanför tjänstetid och därför kan socialjourens service gärna användas. Telefonnummer är 06-3252347 eller 112. Bättre att ringa ”i onödan” än inte alls!

Andra nummer som kan vara bra att ha:

Kolla decibels hjälpsidor för tex vilka som har telefonnummer dit man kan få ringa för att prata om sina problem.

Brottsofferjouren om du blir utsatt för ett brott eller vittne till ett, ring på 06-831 9518 / 06 317 5654

Våldtäktskriscentralen, kolla telefontider före du ringer, men gratis att ringa 0800-97899.

Giftupplysningscentralen ifall den lilla kusinen druckit tvättmedel: 09-471977

Jourhavande veterinär, tandläkare och andra jourer hittar du om du går på din egen kommuns hemsida..