Kör säkert med din moped

Kör säkert med din moped

• Lär dig trafikreglerna och trafikmärken. Följ dem.
• Ha kontroll över mopeden
• Använd hjälm och fäst den rätt
• Använd en skyddande kördräkt som har reflex
• Följ hastighetsbegränsningarna
• Ta i beaktan andra trafikanter och var observant
• Förutse – visa dina val i tid (t.ex. om du ska svänga)
• Håll tillräckligt stort mellanrum till den som kör framför dig
• Om du inte är säker på dina egna eller din kompis skjutsningsförmågor, skjutsa inte.
• Att trimma en moped är olagligt och kan bli dyrt!
• Droger och alkohol hör inte ihop med mopedkörning!

Också mopedister kan åklagas för rattfylleri, om alkoholhalten i blodet är 0,5 promille eller mera. Lämna mopeden hemma om du dricker!

Att skjutsa

Det är kul att skjutsa kompisen på moppen, men det kan också vara krävande, eftersom det blir svårare att kontrollera mopeden när någon sitter på. Den som sitter på mopeden måste kunna förutse bromsningar och kunna luta med i kurvor. Mopeden stannar inte heller lika snabbt när man skjutsar.

Olycksrisken växer också när man skjutsar. Var sjätte som skadat sig i mopedolyckor är passagerare. Kom ihåg att du kan bara skjutsa om det är tillåtet i mopedens registerutdrag. Passageraren måste också alltid ha hjälm!

Förseelserna förs in i brottsregistret

Mopedistens trafikförseelser registreras och återkommande förseelser leder till körförbud. Om du kör utan körkort får du böter. Sådana förseelser kan leda till att du inte får körkort åtminstone på ett år. Detta betyder att också att mc-korten eller körkorten (bil) kan fördröjas.

Att trimma en moped

Varje mopedist vet, att den största tillåtna hastigheten för mopeder är 45 km/h. Alla vet också att trimning av mopeder är förbjudet och olagligt. Om man blir fast för att köra med en trimmad moped, kan det få tråkiga följder (körkortet kan fördröjas) och det kan bli dyrt. Fordonsskatten för en trimmad moped är i medeltal över 230€. Dessutom får man böter av polisen för att köra med trimmad moped. Andra följder är förhöjd trafikförsäkringsavgift och så kostar det ju också att ändra mopeden tillbaka till en ”vanlig moped” och då måste den ännu besiktas. Allt som allt kan summan lätt gå över 1000€.