Vad kan man göra själv?

Vad kan man göra själv?

Sidan i korthet: Det finns en hel del man kan göra själv för att lindra ångesten. Man kan tala med någon man känner man kan lita på eller skriva dikter, låttexter eller rita någonting så man känner man får ut de jobbiga känslorna. För en del personer fungerar det att röra på sig mycket, gå på en rask promenad eller en lugn promenad om man känner för det. Tänk på att sova och äta tillräckligt så minskar ångesten. Undvik att dricka mycket kaffe, energidrycker och alkohol.
Ångest är ingen obotlig psykisk sjukdom utan man kan absolut bli av med både daglig ångest och attacker. Det finns en hel del man kan pröva själv, men ofta hjälper olika typer av samtalsterapi. Man kan också få hjälp med att utföra olika avslappningsövningar och till och med få medicinering.
Tips på vad man kan göra själv när man har ångest:

- Att berätta om ångesten för någon som man känner sig trygg tillsammans med brukar hjälpa mycket. Då sätter man också ord på sina känslor och det gör dem ofta lättare att förstå och tackla.

- Man kan försöka få ut ångesten ”på papper”, exempelvis genom att skriva om de jobbiga känslorna, måla eller rita dem eller beskriva/illustrera dem på andra kreativa sätt. Att skriva egna låttexter, dikter eller dagbok gör både att man sätter ord på vad man känner och att man får dem på objektivt avstånd.

- Stress i olika former ökar oftast på ångesten. Om man känner sig stressad kan man försöka minska på stressen – då får man ofta också mindre att känna ångest av. Det kan hända att man behöver säga nej till vissa aktiviteter för ett tag framöver, lägga vissa fritidsintressen på is för ett tag eller välja lugna hemmakvällar framför festsituationer. Ibland handlar det om mera underliggande förväntningar på en själv och det egna livet, antingen från en själv eller från omgivningen. Även större stressande händelser kan utlösa ångesttillstånd antingen när de just hänt eller när man kommit igenom situationen.

- Att röra på sig fysiskt frigör kroppens egna lycko- och må-bra-hormoner (bland annat endorfiner). Motion och fysisk träning ”bränner bort” överflödigt adrenalin och andra stresshormoner ur kroppen och ger kroppen ett utlopp för fly-eller-slåss-behovet. Redan en halvtimmes rask promenad motsvarar en tablett ångestdämpande, antidepressiv medicin. Läs mera! 

- Försök att sova tillräckligt och så gott du kan. Ångest gör att man sover sämre, men om man lyckas sova bra, så mildras ångesten.

- Undvik nikotin (snus, tobak och så vidare) eller minska på nikotinmängden per dag om du kan. Nikotinabstinens kan förvärra ångesten och är man beroende har man abstinenssymptom ofta.

- Undvik att dricka mycket kaffe och framförallt energidrycker och andra preparat som ska göra dig piggare. ”Om man får i sig för mycket koffein kan man till exempel drabbas av sömnproblem, huvudvärk, ångest och oro, yrsel och hjärtklappning. Stora mängder koffein kan ge illamående, kräkningar och diarré.” Läs mera! 

- Undvik också alkoholen! Många försöker lindra ångest genom att dricka sig berusande, men som redan nämnts så kan alkohol redan i sig ge ångest. Även om man för en stund känner en lättnad från ångesten och att man mår lite bättre när man druckit lite, så går den känslan över. När man är berusad försämras också omdömet, vilket kan leda till farliga situationer om man känner sig till exempel arg eller när man är nedstämd och har dödstankar. När man är bakfull brukar man ofta känna mera ångest och nedstämdhet – och risken med att försöka självmedicinera sig med alkohol är att man blir lättare beroende om man dricker av ångestlindrande skäl.