Mobilberoende och internetmissbruk

Mobilberoende och internetmissbruk

(Till den här kategorin räknar vi nu även digitalt missbruk, skärmberoende och beroende av sociala medier)

”Dagens unga är uppfödda med mobiltelefonen fastväxt i handen”

När det gäller barn, så talas det numera ofta om att man ska begränsa ”skärmtiden” till högst två timmar per dygn (rekommendation för 7-18-åringar), eftersom det både hindrar barnets utveckling och stressar dem ifall de är för mycket på datorn, telefonen eller ser på TV. Men de flesta ungdomar och vuxna tänker nog inte på hur många timmar de tillbringar totalt med en skärm av något slag framför sig. Än mindre tänker de kanske på hur det här påverkar deras psyke och kroppar, eller på vad de missar.

Var går riktigt gränsen för att vara beroende av sin mobiltelefon? Det kan vara mycket svårt att veta, bland annat eftersom de flesta personer runt en kanske använder lika många minuter per dag för sina mobiltelefoner. Det onormala har blivit normalt. Det kan till och med tyckas att det är helt okej att exempelvis kolla på telefonen medan man äter middag med älsklingen – mobiltelefonanvändningen håller på att förändra våra sociala spelregler, kanske för ofta på bekostnad av de riktiga mänskliga kontakterna, de sociala förmågorna och den verbala kommunikationen.

Att bli beroende av nätet, mobilen, uppkopplingsmöjligheten med mera fungerar på samma sätt som med andra beroenden, det ger till en början en belöning. Varje ”gilla” på ens Facebook-status, varje hjärta på ens instagram, varje ny vän i vänlistan, varje uppmuntrande kommentar utlöser njutningshormonet dopamin i hjärnan och ger oss en liten lyckokick. Då gör vi mera för att få mera av just den sortens stimulans – samtidigt som hjärnan vänjer sig vid dosen och kräver ännu fler gillningar, delningar och kommentarer för att känna samma lycka som förr.

I samband med nätberoende och andra benämningar i den här kategorin kommer också ofta begreppet FOMO (= Fear of missing out, rädslan för att missa något kul eller givande) upp i källorna. Exempel på det här kan vara att man avbryter en social kontakt med någon på nätet eller i telefon, till exempel en chatt, för att man får ett pling att nu vill någon annan en något. Man vet inte om den nya sociala kontakten är mer eller mindre givande än den förra, men man är rädd att man ska missa något ifall man inte åtminstone kollar. Ett annat exempel är att tex ännu en gång till vara tvungen att kolla om något hänt på telefonen innan man somnar, ifall nu någon skulle ha postat något jätteintressant under de senaste två minuterna. I verkliga livet kan FOMO ta sig uttryck i att exempelvis inte kunna vara ensam hemma i lugn och ro en lördagskväll utan bara vara tvungen att fara ut med kompisarna. Och kanske ha ångest över vilken fest man ska välja, för tänk om den man valde bort är roligare?

Widget: Enligt olika undersökningar stiger antalet mobilberoende i världen för varje minut och kan redan räknas i hundratals miljoner individer. I Kina klassificeras redan intermnetmissbruk som en klinisk sjukdom och man har inrättat avvänjningskliniker för ”det elektroniska heroinet”, och fler länder kommer att följa. I USA kan man genomgå ”digital detox” på olika nedkopplingsläger. http://www.va.se/nyheter/2014/05/20/ny-app-hjalper-mobilberoende/
http://www.va.se/nyheter/2014/05/13/vagar-du-koppla-ned-och-koppla-av/