Checklista

Checklista

Ju fler av dessa du kan svara ja på, desto större är sannolikheten att du är beroende av mobilen, skärmar, nätet och så vidare.
Fundera över dessa saker:
  • Har du funderat över hur mycket tid du lägger på din telefon och är du själv orolig över att du lägger för mycket tid?
  • Kollar du din telefon med det samma då du får sms eller andra meddelanden, notiser från sociala medier eller mejl?
  • Har du med dig telefonen i sovrummet och kollar på den strax före du ska somna? Till och med mitt i natten? Kollar du telefonen det första du gör när du vaknar?
  • Blir du irriterad om du inte kan kolla upp fakta direkt du behöver det, till exempel googla på telefonen?
  • Så fort du måste vänta på något, exempelvis i tandläkarens väntrum, sysselsätter du dig då med mobiltelefonen eller pratar du med andra runt dig eller läser en tidning?
  • Hur känner du dig om du glömt mobilen någonstans, den har slut på ström eller är sönder?
  • Kan du äta en hel måltid, se en hel film eller vara en hel kväll utan att kolla mobilen, läsplattan eller datorn? Tycker du exempelvis att det är okej att kolla telefonen eller svara på ett meddelande medan du sitter på middag med vänner?
  • Är du hela tiden anträffbar? Kollar du exempelvis jobb-e-posten eller skolrelaterade sidor eller Facebook-grupper eller liknande under din (privata) fritid? Håller gränserna mellan arbetstid/studietid och privatliv på att suddas ut, exempelvis genom att du är anträffbar även utanför arbetstid eller också svarar på privata meddelanden på arbetstid?
  • Om du skrivit en statusuppdatering på ett socialt medium, delat ett foto eller en länk eller kommenterat någon annans, känner du då ett tvång att gå och kolla ifall någon gillat, kommenterat eller delat vidare? Hur snabbt går du och kollar, hur ofta?
  • Hur känner du inför tanken på en hel helg utan att koppla upp dig till resten av världen via mobilen, datorn eller läsplattan?
  • Kollar du på telefonen medan du är på toaletten eller genast när du kommit ur duschen kommer från en lektion/föreläsning/möte?
  • Tappar du ofta tidsuppfattningen och tillbringar längre tid än du tänkt dig på internet?
  • Har du problem med att det du ska ha gjort exempelvis under en kväll, som att göra läxor eller städa eller träna, inte blir gjort för att du sitter framför datorn, på mobilen eller med läsplattan istället?
  • Tillbringar du mera tid framför datorn än med familj och vänner? Är mobilen viktigare än att umgås med familj och vänner? Avbryter du exempelvis ett samtal med en kompis för att kolla telefonen? Är du koncentrerad på vännen eller distraheras du av telefonen?
  • Ljuger du eller döljer ditt surfande för familj och vänner? Något speciellt du ser på eller följer, eller överlag vilken mängd tid du lägger på skärmarna?
  • Använder du internet för att komma bort en stund och glömma dina bekymmer? Vilka känslor ligger bakom att du använder din mobil, är du deprimerad eller känner dig ensam?
  • Hinner du se många filmer eller avsnitt av serier under en vecka? Gör du något annat medan du tittar på dem, till exempel stickar eller viker tvätt eller kramas med flickvännen, eller koncentrerar du dig helt på vad som händer på skärmen?
  • Vad är det du tillbringar mest tid på när du är uppkopplad? Är det till exempel webbshoppar eller loppis-/auktionssajter, sociala medier, spel eller chattgrupper som tar den mesta tiden? Kunde du eventuellt även ha andra typer av beroenden, som spelberoende eller shoppingberoende, eller ha symptom av andra syndrom, som FOMO (= Fear of missing out, rädsla att missa något kul eller viktigt)?
  • Har du svårt att lägga undan mobilen eller plattan på kvällen när du ska somna, och har du problem med att somna in? Vaknar du under natten? Är du utvilad på morgonen – fick du så många timmars nattsömn som du borde ha (exempelvis 9 timmar för tonåringar)?
  • Använder du mobilen mer än 30 minuter åt gången (med att göra annat än att tala i den)?
  • Har du själv märkt att du tillbringar för mycket tid på olika skärmar och har du själv tänkt att du borde minska i?