Hitta "livsgnistan"

Hitta "livsgnistan"

Ibland fungerar inte livet som man vill. I perioder kan man uppleva att man saknar självförtroende eller tillit till att saker och ting kommer att lösa sig på det sätt man önskar. Man kan känna sig osäker på vad man vill, vem man är eller uppleva att man inte hittat sin plats i livet.
Man kan också känna att saker och ting inte alls blivit på det sätt som man hade velat. Ibland blir man tvungen att möta stora eller plötsliga förluster, som till exempel om någon närstående försvinner ur ens liv eller om man får problem i skolan eller med ekonomin.
Efter en förlust, hjärtesorg eller motgång kan man känna smärta, känslor av ångest eller negativitet, mörka tankar. Det är mänskligt. Och som de flesta mänskliga reaktioner brukar de inte hålla i sig för evigt, utan förändras över tid. Efter ett tag går de starkaste känslorna över, och efter ytterligare en tid är man tillbaka i vardagen.
Men man kan också må dåligt på ett sätt som man känner att man inte klarar av att hantera själv, och som inte blir bättre med tiden. Då behöver man söka hjälp.

Vad kan man göra för att hitta livsgnistan?

Ta hand om dig själv:
Din hälsa påverkar din energi, kreativitet och motivationslust så mycket. Det kanske låter jätte tråkigt att motionera, äta rätt och sova. Men det är det viktigaste för att vi skall må bra och fungera.
Du kan till exempel gå på en promenad med en vän och diskutera dagen, åk till simhallen och gå i duschen eller mecka med bilen. Ät 5 gånger per dag och sov tillräckligt, helst så man är vaken på dagen och sover under dygnets mörka timmar. Regelbundna tider och rutiner skapar trygghet och struktur i tillvaron.

Förenkla ditt liv:
Det finns mycket som du tror att du måste göra och saker som du oroar dig för. Försök att fokusera på saker som gör dig lycklig och glad istället. Försök att inte lägga så stora krav på dig själv, funder istället på vad som är viktigt för dig just nu i denna stund.
Saknar du någon? Ring honom eller henne nu direkt! Vill du träffa en person? Ta kontakt och bestäm träff! Vill du bli förstådd? Förklara! Finns det något som du inte gillar? Säg att du inte gillar det. Finns det något som du gillar? Säg att du gillar det!

Mål och delmål:
Sätt upp ett stort mål, men dela upp vägen dit i mindre delmål. Tänk på att målen skall vara specifika och överkomliga men inte heller så lätta att de blir tråkiga. Delmålen kan vara dag för dag eller vecka för vecka. Delmålen kan till exempel vara att du planerar din vecka och skriver in i din kalender vad som är viktigast. Och sedan på måndagen när folk börjar rycka i dig, kan du kolla schema och se vad som passar dig. Viktigt: Se till att fira när du klarat av ett delmål- så blir det lättare att ta dig an nästa steg.
Små delmål kan vara:
• Kom iväg till skolan
• Gå upp
• Duscha
• Ät frukost
• Ta bussen

Känslan av sammanhang:
Att ha några viktiga personer att bry sig om är bra, det ger ett sammanhang. Kontakt med djur kan också ge kraft och kärlek och verka lugnande.
För många kan gemenskap i föreningar, församlingar eller i nätforum ge möjlighet till stöd och samvaro med andra. Att vara med i ett sammanhang där man får och ger uppskattning, och delar med sig av sina erfarenheter, är för många en viktig källa till kraft och inspiration.
Gör inget:
Ibland är det okej att inte göra någonting. Tillåt dig själv att vara på dåligt humör och arg. Allt kommer att bli bra, allt löser sig.
Uttryck dina känslor:
Dina känslor spelar en stor roll i hur du mår. Så försök att uttryck dina känslor, inte bara känslor som ”glad” och ”arg”. Försök att skriva ner på ett papper, i en dagbok eller prata med någon om hur lessen, rädd och upprörd. Det viktiga är inte alltid vem du pratar med, utan att man pratar och inte håller tankarna inom sig. Man kan också uttrycka sina känslor genom att sjung, dansa och måla. Gör det som du gillar.

Säg nej
Självkänsla handlar om att om att respektera sina behov och känna att det egna värdet är lika stort som andra människors värde, oavsett vad man presterar. Genom att säga nej till sådant man vet att man inte mår bra av, är ett sätt att stärka sin självkänsla.

Be om hjälp när du behöver det
Att vara stark betyder inte att du inte behöver hjälp. Så när du behöver hjälp var inte rädd för att be om hjälp. Våga lyssna på positiva människor som kan erbjuda lite andra perspektiv på dina funderingar och planer.
Ta en helt ny väg till skolan:
Ibland kan det vara bra att ändra på vardagliga mönstret och göra något förutsägbart. Det behöver inte betyda att man springer ett Marathon. Man kan göra tillvaron intressantare bara genom att gå en ny väg till skolan.

Börja dagen med att:
Kolla dig själv i spegeln och LE, sådär jätte fånigt. Och jag lovar dig det hjälper, du kan iallafall lura hjärnan att du är glad genom att le. Bestäm dig att idag skall bli en bra dag. Det är bara du som bestämmer själv vilket humör du skall bära resten av dagen. Se möjligheterna och inte svårigheterna.

Tänk positivt:
Tänk tankar som känns bra och som stärker dig. DU kan kontrollera dina tankar till 100 %, så välj vilka känslor du VILL ha i ditt liv och styr dina tankar DIT. Tänk att du väljer själv ditt umgänge, din underhållning, din miljö och dina vanor. Så vill du sjung, dansa, måla, hoppa, krama människor djur och träd. Gör det.
Skriv ner varje kväll tre saker som du är tacksam för. Det kan hjälpa dig att somna bättre, genom att du avslutar dagen med positiva tankar.