Mera om att hitta Livsgnistan

Mera om att hitta Livsgnistan

Ta hand om dig själv
Det matas i oss hela tiden men det tåls att säga igen: ta hand om dig själv och dina basbehov. Ät tillräckligt och så hälsosamt som möjligt, försök ha regelbundna tider i vardagen, lägg dig i tid och rör på dig. Att röra på sig har faktiskt visat sig göra under för hjärnan och psyket. Nu menar vi inte att du ska lägga upp ett tungt träningsschema och börja träna sju gånger i veckan. Tvärtom kan det göra att du till och med börjar må sämre när din kropp inte hinner återhämta sig. Trixet är att röra på sig lite hela tiden. En halvtimmes promenad varje dag gör redan stor skillnad. Gör någonting som känns bra för dig helt enkelt!
Försök också att tänka på att inte sitta stilla i allt för långa pass. Stig upp från din dator och gå en sväng eller stå och titta ut genom fönstret en stund istället för att sitta med telefonen i handen flera timmar i sträck. Rör på dig från din stillasittande position t.ex. en gång i timmen i fem minuter.

Allt det här gör motionen för ditt psyke:
• Förbättrar minne, inlärningen och koncentrationsförmågan
• Minskar på sömnstörningar, ångest, oro, nedstämdhet, depression och stress
• Förbättrad självkänsla och självbild (oberoende om kroppsformen förändras)
• Din hjärna växer! Du blir bättre på att planera och fatta beslut och du blir gladare.

Självmedkänsla

Vi människor är väldigt bra på att tänka illa om oss själva. För att enklast upptäcka om du ofta tänker illa om dig själv så kan du testa att fundera på vad du skulle säga åt en vän i din situation. Du är då troligtvis mer omtänksam, stöttande och uppmuntrande. Försök att bli medveten om vad du tänker, fundera på vilka bevis det finns på att de tankar du har faktiskt stämmer, vilka bevis finns det på att dom inte stämmer? Börja behandla dig själv som en vän. Kolla också runt dig och se vad andra gör för misstag. Du kommer att märka att alla gör minst lika många misstag som dig, det är alltså helt mänskligt och det är så man lär sig någonting nytt.

Det är okej att må dåligt
Ibland mår man rent ut sagt skitdåligt och det känns som att ingenting kommer att bli bra igen, och det är helt okej! Tillåt dig själv att dränka kudden med tårar eller slå ut all din aggression på den. Låt alla känslor komma ut så kommer det att kännas lite lättare, istället för att hålla dem inom dig och låta dem växa. Det kan också kännas bra att berätta för någon hur du mår, be dem att bara lyssna utan att avbryta om du inte vill att de ska säga sin åsikt.
Det finns inga måsten
I vårt samhälle finns det oändligt många krav på att vi måste prestera. Sanningen är egentligen den att du inte ”måste” någonting. Ja du måste äta och sova för att överleva men utöver det så är det egentligen bara du och samhället runt dig som säger att du måste göra olika saker. Ta därför en funderare och se på din vardag och allt du gör: vem gör du det för? Vad får de ut av det? Och det allra viktigaste: vad får du ut av det? Måste du verkligen göra alla de här sakerna? Eller finns det någonting som du kan lämna bort helt och hållet. Någonting som du egentligen inte över huvud taget mår bra av eller som det egentligen är någon annan som kräver att du måste göra.

Vilka är mina värderingar?
Det är jätte vanligt att inte veta vad man ska prioritera och vad man egentligen vill med livet, alla funderar på det både en och tio gånger. Värderingar är något som de flesta utgår från när de funderar på vad de vill. Fundera på vad som är viktigt för dig. Är det din familj, dina studier, dina kompisar eller ditt jobb? Brinner du starkt för politik, sport, mode, hälsa, mänskliga rättigheter eller något helt annat? Om du vet vad du värderar så blir det lättare att motivera det du gör i ditt liv och att sluta göra sådant som går emot dina värderingar.

Vem är jag?
Det är lätt att säga att du inte ska vara någon annan än dig själv när världen runt omkring gärna vill att du ska vara som alla andra. Att överhuvudtaget veta vem du är som person är inte heller det lättaste, oftast ändras också det med tiden och med de olika erfarenheter du får. Det du får göra då är att testa på olika sätt att vara och känna efter hur det känns. Fundera på vilka styrkor och svagheter du har och vad du kan göra med dem. Det kan också vara bra att göra en lista på vad som gör dig lycklig, vilka drömmar du har och hur du vill att ditt liv ska vara. Redan det kan säga ganska mycket om vem du är. Du behöver kanske inte heller alltid veta helt och hållet vem du är, det är det faktiskt ingen som gör. Om du utmanar sig själv ibland och testar på nya saker så kommer du att lära dig massor om dig själv.

Oro och stress
Att vara stressad är någonting som hör till vardagen för de flesta. Stressen beror ofta på att man oroar sig för någonting som har hänt eller som kommer att hända. Oftast när man stressar inför någonting så inser man i efterhand att det ju inte egentligen var så farligt, det var mest ens egna rädslor och förutfattade meningar som gjorde att man oroade sig. Därför kan det vara en strategi att göra det som känns jobbigast först om det bara är möjligt, även om man hellre skulle skjuta upp det. Då sparar man en massa energi på att oroa sig i onödan.

Om man inte kan göra det eller om man oroar sig för någonting som redan hänt så kan man istället ta sig en ”orosstund” på ungefär en halvtimme varje kväll eller bara då man behöver det. Sätt dig någonstans där det är lugnt och du får vara ifred i god tid innan du ska lägga dig. Fundera högt eller skriv ner vilka problem och orostankar samt eventuella lösningar på dessa som du har just nu. Fundera på följande punkter:
• Vad händer om problemet inte löser sig eller om det löser sig på ett dåligt sätt? Vad innebär det för mig och hurudan blir situationen då?
• Vilka tankar och handlingar kan leda till att problemet faktiskt löser sig?
• Vilka hotbilder är verkliga? Vilka hotbilder har jag skapat själv?
• Vad kan jag inte påverka i den här situationen? Vilka bekymmer måste jag acceptera att finns och bara stå ut med?
• Vilka tankegångar är det jag ältar och som jag egentligen kan släppa?

Även om du inte skulle få några direkta svar eller komma fram till någonting konkret under den här orosstunden så har du åtminstone gett dig själv tiden att verkligen fundera på saken istället för att oroa dig konstant. På det här sättet blir du mer medveten om vilka känslor och tankar du har. Acceptera att de finns och släpp sedan taget om dem. Om du fortfarande oroar dig och känner dig stressad efteråt så kan du testa göra en andningsövning eller lyssna på en avslappningsövning t.ex. här: http://www.folkhalsan.fi/avslappningsovningar

Små steg när allt känns hopplöst
Det fel som många gör när allt känns hopplöst är att man har allt för stora krav på vad som borde hända och vad man borde göra. Sedan blir man jätte besviken när det inte blir som man tänkt sig. Har man för stora mål så blir man handfallen och orkar därför inte göra någonting. Istället för att sikta mot de nästan ouppnåeliga målen så kan du ställa upp mål som du vet att du klarar av eller dela upp ett stort mål i flera små steg. Prioritera det som är viktigt för dig och som du vet att du faktiskt kan uppnå. Anpassa de här målen enligt dig själv, ju svårare uppgiften är för dig desto fler delmål behöver du. Skriv upp det du vet att du klarar av att göra för att uppnå målet. Ta en sak i taget och skriv inte upp allt sådant du borde göra, bara det du ska göra.
Till exempel om man vill börja komma till skolan i tid. En del kan ställa upp delmålen: stiga upp i tid, gå till skolan. Andra har delmålen: lägg fram kläder och väska kvällen innan, stig upp i tid, klä på sig, borsta tänderna, ät frukost, gå till skolan.
Kom också ihåg att belöna dig själv när du uppnått varje delmål oberoende hur stort det varit! Ge dig själv beröm, bocka av målet på en lista, gör något som du tycker om eller berätta för någon som förstår hur viktigt det var för dig. Det gör absolut ingenting om du sedan inte klarar av något av målen, då vet du till nästa gång att du ska dela in i ännu mindre delmål som du vet att du klarar av.

Återupptäck glädjen i livet
Ibland kan det vara helt omöjligt att överhuvudtaget kunna känna någon glädje i sitt liv. Istället för att försöka hitta någonting nytt som ger dig glädje så kan du börja med att göra sådant som du åtminstone tidigare tyckte om och blev glad av. Ofta kan man bli förvånad över att man tyckte det var roligare än man hade trott. Det kan vara allt från att gå en promenad, se en film, titta på gamla foton, börja med en hobby som man hade tidigare, måla, fotografera eller umgås med vänner. Fråga någon som känner dig, som kan inspirera dig och hjälpa dig hitta på någonting som kunde göra dig glad.
Försök att inte isolera dig från andra människor när du har tappat livsgnistan, det är just andras närhet och stöd som du behöver just då. Det kanske känns som att du har tappat kontakten med dina vänner och som att du skäms för att du tror att du är tråkig, inte kan leva upp till olika krav och inte orkar umgås med någon. Men de flesta är väldigt förstående och kan faktiskt vara oroliga för hur du mår, de blir bara lättade om du tar kontakt med dem och om de kan hjälpa dig. Välj dock att umgås med människor som får dig att må bra och som ger dig positiv energi.
Märk också när du börjar göra olika flyktbeteenden för att komma ifrån problemen. Det kan vara att sova helat tiden, se på tv, surfa, shoppa, äta mycket, dagdrömma, använda alkohol/droger eller att överösa dig själv med arbete. Om du genom att göra någon av de här sakerna känner ett rus, slappnar av och sedan känner dig tom så kan det tyda på att du flyr från någonting som du borde bearbeta. Det kan t.ex. vara sorg, stress, en konflikt, ensamhet, orealistiska krav eller stora förändringar i livet.

En sista push
Kom alltid ihåg att det är du som bestämmer vad du mår bra av och att du alltid har rätt att säga nej när du inte orkar eller vill någonting! Lita på att du själv vet vad du behöver i ditt liv, skapa en balans och ha tålamod: förändring sker oftast inte på en dag. Tänk på alla de saker som du redan har i ditt liv och uppskatta dem, det är lätt att man går miste om de sakerna när man fokuserar på det man inte har. Vet också att du inte kan påverka allt det som händer i ditt liv men du kan påverka vilken inställning och vilken attityd du har till det. Du är inte heller ensam om att må dåligt, om du börjar prata med nästan vem som helst så märker du att de flesta går igenom någonting jobbigt och att ni har en hel del gemensamma tankar. I bästa fall kanske du kan hjälpa någon annan genom att bara börja prata om det!

Nothing is permanent in this wicked world, not even our troubles. – Charlie Chaplin