X tips till bättre självförtroende och -känsla

X tips till bättre självförtroende och -känsla

(OBS! Du läste kanske redan om hur man övervinner motgånger, hur man själv ofta är sin värsta fiende och hur den inre rösten kan hacka ner din självkänsla? Allt det hittar du under Självkänsla och under de andra rubrikerna under Självförtroende och självkänsla)

Det finns massor och åter massor av tips, råd och metoder som man kan förbättra sitt eget självförtroende och sin egen självkänsla med. På den här sidan ska vi försöka samla så många vi bara kan hitta. Därför antalet X - listan kan bli väldigt lång ännu. Så ifall ett tips inte fungerar - ta bara nästa i listan ;)

Tyck om dig själv!

Du ska vara med dig själv hela livet. Gör ditt liv till en rolig och intressant upplevelse – det är bara du som kan göra det och det är bara du som kan bestämma dig för att ha det roligt, intressant, givande och inspirerande. Och tvärtom: om du bestämmer dig för att ditt liv är meningslöst, värdelöst och hemskt, så kommer du att tycka att ditt liv är precis så.

Bara tankar, bara minnen

Ofta kan det kännas som om de där tankarna som kommer vid låg självkänsla är FAKTA - men så är det ju inte alls. Påminn dig själv om att det där som får dig att må dåligt, alla negativa tankar, bara är just TANKAR. Ofta är de dessutom tankar som baserar sig på minnen, exempelvis minnen från nån tid då du blivit illabehandlad, men varför skulle minnen få definiera hur du mår på daglig basis? Nej, repetera: bara minnen, bara tankar, bara minnen, bara tankar...

Alla kan ändra på sig till det bättre!

Precis som man önskar att en annan person kunde förändra sig själv till det bättre, så kan du förändra dig så att du själv trivs bättre med dig själv. Du är aldrig färdig och det är aldrig för sent!

Ta hand om dig själv!

Det är svårt att gilla sig själv när man är trött och hängig, hungrig, har dålig kondis eller har dåligt samvete för saker man inte gjort - eller saker man har gjort och skäms över. Därför är det absolut värt att sova ordentligt, äta god mat och röra på sig - och be om hjälp om det behövs.

Se dina positiva sidor och förstärk dem!

Låt inte Jante-lagen besegra dig! Räkna upp för dig själv det du är bra på, och upprepa de här egenskaperna och sakerna för dig själv tills du liksom har hjärntvättat dig själv att verkligen tro på dig!

Ett bra tips är att bokstavligen ställa sig framför spegeln och räkna upp minst fem saker som du tycker om hos dig själv - både till det yttre och det inre - och sedan fortsätta på det här sättet. Du kommer säkert att känna dig löjlig till en början, eller också känns det jobbigt, men man vänjer sig och vinner massor på det i slutändan!

Positivt ger mer positivt, negativt ger mer negativt!

Tänker du en negativ tanke om dig själv så kommer lätt nästa negativa tanke. Men tänker du positivt om dig själv så kommer nog fler positiva tankar och du mår bättre av det. Försök att inte fastna i negativa tankar, misslyckanden eller obehag utan försök att snabbt gå förbi det. Men minns gärna det som varit bra och roligt och lyckat. Påminn dig själv om det som varit bra och det som du gjort bra. Låtsas att du har en Stopp och en Delete (Radera) knapp att trycka på så fort du upptäcker att du tänker negativt nu igen.

Ge akt på negativa tankespiraler

Det kan hända att du har negativa tankar och tycker att det är svårt att vända dem till positiva. "Oj nej, vad ska hen tänka nu när jag sa så där?" är ett vanligt exempel på sådana här osäkra tankar. I så fall kan det löna sig att till en början bara göra sig själv medveten om att tankarna finns där. Fundera över i vilka situationer de dyker upp och om det kanske är i sällskap av någon speciell människa. Om du bara märker att "jaha, nu tänker jag så där igen" börjar du känna igen symptomen på de negativa tankarna. Då är det lättare att fortsätta tanken med: "men det stämmer ju inte" - och sedan med tiden försöka ersätta det negativa med nåt positivt. I de allra flesta fall är det nämligen helt onödigt att ifrågasätta sig själv - men man är ändå ofta sin egen värsta kritiker.

Gör sådant du njuter av att göra!

Gör saker du tycker om att göra, som är roliga, njutningsfulla och givande! När du lyckas med något får du bättre självförtroende och lyckas ännu bättre nästa gång och får ännu bättre självförtroende av det.

Dröm!

Fundera på vad du vill göra i ditt liv. Vad är roligt och intressant, vad betyder mycket för dig? För någon kan det handla om ett framtida drömyrke och för någon annan att få flytta in i det där alldeles perfekta drömhuset. Att ha tankarna på det man vill allra mest i bakhuvudet ger en styrka att orka varje dag. Om du vet vad du vill kan du också ta reda på hur du ska gå till väga och sedan göra allt för att drömmen ska gå i uppfyllelse.

Imponera på dej själv

Tänk på något som du beundrar någon annan för och så börjar du göra likadant själv. Det finns oändliga möjligheter. Välj något som kommer att få dej att tänja lite på dina egna gränser. Något som är lite utmanande men inte omöjligt, så att du kan vara säker på att du får uppleva känslan av välbehag när du lyckats. Med andra ord: försök dig inte på att slå något världsrekord eller dylikt.

Man ska akta sej för att lämna ”negativa tankeknappen” intryckt, det händer så lätt. Man tänker allt i svart, "det är ingen ide att ens försöka, det kommer inte att lyckas…" och så vidare. Vem skulle inte bli osäker och deppig av sånt? Tänk istället "YESS nu ska jag pröva nåt nytt, va kul!" Eller "Klart jag kan, jag behöver bara öva lite grann…" (vi är alla nybörjare i början). Och det viktigaste av allt: Ingen kan allt och alla kan nåt!

Hacka inte ner på dig själv – varför skulle inte just DU vara värd att må bra?

Vänd upp-och-ner på Jante-lagen: varför skulle du vara så himla annorlunda att du inte är värd något? Vad gör dig till en sämre människa än alla andra? Vad skulle du ha gjort för att förtjäna att må sämre än någon annan? Ge dej själv en chans. Om du skulle ha att göra med ett litet barn skulle du säkert ge honom/henne mycket utrymme och stödja och försöka höja barnets självkänsla. Du förtjänar samma omtanke om dig själv.

Tro inte att alla andra tittar kritiskt på dig

Blyghet brukar höra ihop med en upplevelse av att ha andras blickar på sig, att man tänker att andra tittar på en med kritiska ögon. Så är det sällan, för alla har fullt upp med sig själv. Men det är lätt att fastna i negativa tankar om man är blyg. Man börjar lätt tänka på hur man upplevs av andra och man kan då lätt känna sig väldigt utsatt. Obehag och nervositet kan komma i situationer som är ovana, t.ex. i mötet med nya människor.

Blyghet gör att hjärnan tolkar situationen som farlig. Då börjar det bildas stresshormoner som åker ut i kroppen. Stresshormonerna gör att man får hjärtklappning, blir varm och svettig, rodnar osv. Vanligtvis brukar det även bli svårt att tänka klart och att få fram orden som man vill, allt man säger känns fånigt.

Var tacksam

Skriv en lista på allt du är tacksam över i ditt liv. Det kan vara stora saker som att vara frisk, familjen eller små saker som att få färskpressad apelsinjuice till frukost. Tanken är att börja erkänna allt det positiva i ditt liv för att omforma hur du känner om dej själv. Så istället för att koncentrera dig på vad du INTE har eller är (och bli bara mer och mer besviken, bitter, beklämd eller avundsjuk) så ska du börja uppskatta det du verkligen har och är. T.ex. kan du varje kväll när du går och lägger dig tänka på tre bra saker som hänt/som du sett/som du gjort under den dagen. Fundera på vad som fått dig att le under dagen. Bara att bli påmind om roliga situationer eller härliga människor som fått dig att skratta kan göra ditt humör bättre.

Sträck på dig!

Med kroppsspråket visar du utåt vem du är, men också för dig själv. Oavsett om du sitter eller står, att sjunka ihop som en hösäck kan få vem som helst att tappa en del av sitt självförtroende. Räta på ryggen, ner med axlarna, upp med hakan, försök LE och se folk i ögonen – och de kommer att behandla dig som om du var mycket mer värd än om du hukar dig, ser ner i marken, drar upp axlarna, mumlar och låser armarna runt kroppen. Föreställ dig en tråd som sitter fast högst uppe på ditt huvud och som någon drar i. Övning: Lyft på hakan, tryck axlarna bakåt och gå tvärs över rummet. En sådan enkel förändring i din hållning kan ha en överraskande effekt på hur du mår.

Gör det där som du dragit dig för att göra!

Gör något du skjutit upp en längre tid. Det behöver inte vara något stort och viktigt, börja med något smått, men som du ändå är lite rädd för att göra. När du gjort det märker du för det första att det faktiskt inte alls var så farligt som du hade trott. Och sedan vågar du göra en till skrämmande grej, som är lite större. Och när du gjort den märker du att du fått lite bättre självkänsla och självförtroende. För varje ”stor grej” som du vågar göra, desto mer växer du som människa.

Ge inte upp!

Bli en person som gör det du säger att du ska göra. Gör saker hela vägen till slut. Och fastän du misslyckas en gång behöver ju inte loppet vara kört, bara pröva igen, så ska du se att du kommer att lyckas till slut. Var inte rädd för att misslyckas. Om du bara vågar börja misslyckas har du kommit en bra bit med ditt självförtroende. Att misslyckas är faktiskt en del av livet. Det finns ett känt uttryck som är mycket talande: ”Har du aldrig misslyckats med något har du heller aldrig varit med om något.”

Man ska naturligtvis alltid försöka göra sitt bästa. Men att sträva efter perfektion brukar sluta i misslyckande. För de flesta av oss kommer vårt bästa jag aldrig att bli perfekt, och det är inget fel med det. Fokusera istället på att göra ditt bästa och du kommer att kunna njuta mer av resultatet istället för att vara sur på dej själv för att du inte uppnått det ouppnåeliga.

Prata

Att lära sig vanligt hederligt kallprat kan vara jobbigt för en del. Många oroar sig för vad andra ska tycka och tänka. Om du dessutom kämpar med självkänslan finns också jobbiga tankar som stör: "Jag är ändå inte intressant..."

Försök att strunta i det! Prata på och om det är så att det inte passar för någon så gå vidare till nästa. Du ÄR intressant och det finns garanterat någon som tycker likadant.

Le

Försök le i fem minuter utan anledning. Låter skumt men det är faktiskt bevisat att vi mår bättre om vi går omkring och ler. Hjärnan luras att tro att vi är på gott humör och mungiporna dras uppåt. Det kommer säkert kännas fånigt i början, men sen upptäcker du att ditt humör har lyfts och du kommer att börja le på riktigt. Försök även att varje gång du träffar en människa så ska du le! Ett litet leende kan göra så ofantligt stor skillnad på hur folk ser på dig och hur de behandlar dig. Och klart att om folk är vänliga och trevliga mot dig, så är det lättare för dig att vara vänlig och trevlig tillbaka, lättare att hitta saker att prata om och du kommer att få ett större självförtroende bara för att folk ler mot dig!

Öppna upp

Om du går igenom något som känns jobbigt - prata om det med någon. Mycket osäkerhet har en tendens att försvinna om man hör att någon annan har varit med om eller tänker på samma saker som du gör. Och vet du: de allra flesta tankarna är faktiskt helt normala och vi har alla haft dem i perioder, även om de nu får dig att känna dig som den konstigaste människan i världen.

Snygga till ditt yttre

Fräscha till dig, klä upp dig. Om du känner dig fräsch och snygg så kommer du genast att må bättre. Det låter fånigt, men om du tänker efter så inser du säkert att flottigt hår, söndriga strumpor och solkiga jeans INTE hjälper dig ett dugg att få dig att känna dig bättre till mods.

Städa!

Ja, vi vet att det är tråkigt. Men om du tänker efter, är inte känslan efter att ha städat och ditt rum är rent och fint ganska härlig? Ännu till om du har hängt upp tavlor eller planscher på väggarna, om du är omgiven av saker som gör dig stolt eller glad, då blir känslan ännu bättre.

Acceptera komplimanger

När du börjat förbättra din självkänsla så kommer folk säkert att märka av det och komma med kommentarer. Tex föregående punkt kommer säkert ge dig komplimanger från vänner och bekanta. Kom då ihåg att le och säga tack istället för att skyla över. När du lär dig att acceptera komplimanger kommer du inse att du är värd dem.

Beröm

Formligen strö beröm och komplimanger omkring dig. Såklart inte om sånt du inte menar, annars är det ju ingen idé. Ju mera man vågar ge beröm åt andra desto större är chansen att man själv får beröm. Att få andra att bli glada kan också göra under med det egna måendet.

Gör sånt som gör andra glada

Sata på att göra saker helt villkorslöst för andra, alltså utan att du själv egentligen vinner någonting alls på det. Ge av din tid åt en kompis som ännu en gång behöver prata om hur jobbig expojkvännen är eller visa att du finns där för nån som verkar ensam. Ge lite pengar åt en organisation med bra syfte. Delta i kampanjer mot mobbning på sociala medier. Riktigt små saker som betyder mycket för andra kan också göra under med din egen självkänsla då du liksom får en orsak att känna dig värdefull.

Fundera: vad kan jag förändra?

Det finns mycket med dig själv du helt enkelt inte kan förändra, t.ex. din ålder. Men faktum är ju att det allra mesta går att ändra på om man bara tar tag i det. Finns det nåt som gör dig ledsen eller arg? Något som är tråkigt eller jobbigt? Fundera på vad som skulle krävas för att det skulle kännas bättre - och gör den förändringen.

Pröva låtsas

Om du vet med dig själv att du inte har bra självförtroende - prova på att gå runt en dag och låtsas som om du har det ändå. Bete dig som om du tror jättemycket på dig själv. Se hur det känns! Det är nämligen inte alls någon dum tanke bakom uttrycket "fake it 'til you make it" - man kan faktiskt lyckas lura sig själv om det mesta. Precis som humöret höjs av att gå runt och le fast man inte riktigt menar det kan självförtroendet höjas av att man intalar sig själv att man tror på det. Testa!!

(Påminnelse! Du läste kanske redan om hur man övervinner motgånger, hur man själv ofta är sin värsta fiende och hur den inre rösten kan hacka ner din självkänsla? Allt det hittar du under Självkänsla)