Första hjälpen mot stress

Första hjälpen mot stress

Andas

När du känner att stressen kommer rusande som ett expresståg, stanna upp i några sekunder och ANDAS. Koncentrera dig på din andning, blunda, tänk BARA på andningen och vänta tills du andas lugnt och med hela magen igen.

Ta en halvtimme egentid

...Åtminstone 10 minuter. Sätt dig ner ifred, stäng dörren och mobilen och var bara ensam en stund. Fast på WC om du inte får vara ostörd någon annanstans. Andas, försök få kroppen att slappna av och FÖRSÖK stänga av tankarna. Det kan vara svårt, men du måste få trycka på pausknappen en stund nu!

Skriv lista

När allt du borde göra, komma ihåg, planera eller tänka ut snurrar i hjärnan som i en bikupa, sätt dig ner med penna och papper. Skriv först upp allt du borde göra eller tänka på. Ta sedan ett nytt papper och överför punkterna på listan till en prioriteringslista, där du skriver det viktigaste först och sedan resten i viktighetsordning. När du gjort en sak så stryker du över och går vidare. Hjälper minnet och att organisera dig själv!

Säg nej

Stanna hemma. Avboka det som du inte absolut nödvändigt måste göra. Skippa åtminstone en sak du borde göra samma dag, även om det är fotisträningen eller dammsugningen. Fråga dig själv: MÅSTE jag verkligen göra det här? Säg nej till alla förslag till aktiviteter och inbjudningar nu en tid framöver. Att kunna säga nej är en konst i dagens samhälle och svår att lära sig då vi så gärna vill vara alla till lags, vara med där det händer eller tycker att vi BORDE göra femtielva olika saker.

Prioritera, prioritera, prioritera

Om stressen håller på att sluka dig hel och alla saker du bara måste göra nästan dränker dig, fokusera nu bara på det som på riktigt är viktigast för dig. Satsa inte helhjärtat på ALLA skolämnen eller alla hobbyer eller alla träffisar med kompisarna. Försök att hitta något som verkligen betyder mycket för dig, som intresserar dig, och lägg lite extra energi på det istället för på allt annat. Det kommer att löna sig i slutändan - för faktum är att vi inte behöver precis all information som samhället försöker pracka på oss.

Ungdomarnas egna tips för att varva ner

I månadens frågor om bland annat stress och sömn frågade vi "Hur brukar du göra för att varva ner när du är stressad?"

"ja vet inte. de slutar bara me att ja gråter, sommnar och börjar om från början" Tjej 15 år, Pedersöre

"Jag brukar sätta mej ner i sängen med en burk glass och prata med min bästis eller kolla på film." Tjej 17 år, Korsholm

"Sova" Tjej 13 år, Kaskö

"vara endast med mej själv" tjej 14 år, Vörå

"Lägg på en lugn låt, släck belysningen, lägg dig ner och andas djupa andetag genom näsan. Du ska bara lyssna på dina egna andetag och inte tänka på något speciellt. Det funkar alltid för mig!" Tjej 14 år, Korsholm

"Ta en promenad." tjej 15 år, Pedersöre