Tips mot stress

Tips mot stress

Hjälp på längre sikt:

Organisera kalendern

Tänk på de föregående punkterna i första sidan om stress här i ett längre tidsperspektiv. Det viktigaste nu är att få in så mycket egentid du bara kan. Du måste få en chans att komma ner i varv, inte bara ordentligt en gång utan mellan varje sak du gör, tid att vara ifred och göra saker som du varvar ner med. Vad MÅSTE du göra och vad kan du säga nej till? Vad är viktigast och vad kräver mest tid och energi av dig? När har du deadlines för olika saker och när ska du göra dem?

Kanske det är dags att överväga att hoppa av vissa grejer, tex fritidsintressen eller sporter? Du kan inte klämma in allt under en vecka, du måste prioritera det som du antingen måste göra (som skolarbete) eller njuter mest av att göra. Ibland kan det tex vara viktigare att ha tid att bara sitta och snacka med kompisen, hur mycket du än gillar att träna fotboll. Du måste acceptera att du inte orkar och hinner och det kan betyda att du måste ge upp vissa saker, du kan inte få allt. Om du försöker göra ditt bästa på alla områden så slutar det ofta med att du inte gör något alls tillräckligt bra.

Delegera, utebli och släpp taget

Du måste inte göra allt själv och du måste inte vara med precis hela tiden. Låt någon annan ordna skoldiskot. Du måste inte heller prompt fara på den där festen i helgen, bara för att "alla andra" far (var inte rädd för att de ska ha sååå himla kul och för att Drömprinsen ska vara där just då). Skippa hälften av TV-serierna du följer. Och du måste inte kolla Facebook det sista du gör innan du går och lägger dig och man kan faktiskt stänga av mobilen! Du missar faktiskt inget viktigt!

Skilj på privatliv och skolliv/arbetsliv

Försök att släppa tankarna på skolan när du stiger av skolbussen. Även de på vad kompisarna sade på rasten eller grupparbetet som måste bli färdigt. När du är hemma så ska du vara hemma och när du är på dina fritidsintressen ska du vara där. Lev mera i nuet och försök undvika att blanda ihop allt i en enda röra.

Avreagera dig fysiskt

Det här gäller inte bara alla fördelarna med att regelbundet motionera i friska luften – utan poängen är också att bränna bort adrenalinet ur kroppen. Kanske du skulle må riktigt, riktigt bra efter att ha slagit på kudden (eller en boxningssäck) och skrikit högt en stund? Eller sprungit allt vad du kan längs en höstmörk väg? Eller låsa dörren, vrida upp volymen på favoritmusiken och riktigt shejka loss? Eller stå vid stranden och se på vågorna? Ju mer du rör på dig, desto fler endorfiner (njutningshormoner) frigörs i kroppen och desto bättre får du stressen förbränd.

Egentid

När var du senast ensam? Inte bara slöstirrande framför TV:n sent på kvällen eller på mopeden hem från skolan, utan när hade du senast tid att i lugn och ro vara med dig själv och göra det DU gillar? När stängde du senast dörren till ditt rum och pysslade med något, tex gjorde en ny låtlista till mobilen eller fixade med dina smyckespärlor eller din scrapbook-pärm? Gör gärna något konkret (men som inte är ett tvång), sitt inte bara och spela spel eller chatta eller se på film. Något så enkelt som att ha storstädning i garderoben kan ge en känsla av att ha städat i hjärnan samtidigt.

Rensa helgen från måsten

Försök att inte skjuta upp saker du måste göra till helgen eller pricka in för mycket grejer som ska göras då. Idealet skulle ju vara att du fick slappna av hela helgen, både som en belöning efter en tuff vecka och för att ladda batterierna igen. Och att spara tex läxorna eller att städa till söndagskvällen kan förstöra hela helgen för dig, eftersom du går omkring och har dåligt samvete. Försök att ha undan allt som MÅSTE göras under veckorna, om du bara kan.