Stressig morgon

Stressig morgon

Stiger du upp alldeles för sent, rusar omkring som en galning för att hitta den andra skon och gympaväskan, skriker åt morsan av ren irritation och rusar sedan ut till bussen?

För många verkar den stressigaste tidpunkten på dagen vara just vardagsmorgnarna, så därför har vi samlat lite smarta tips på hur du ska "bota" just den stressen - men tipsen går att överföra även på andra stressiga tidpunkter under dagen.

 

1. Lägg fram vad du ska ha på dig för kläder redan på kvällen innan du går och lägger dig. Då slipper du stå den där kvarten extra framför garderoben och svära över att inget passar, är rent eller för att du inte hittar matchande strumpor.

2. Lägg även fram allt du ska ha med till skolan, träningen, jobbet - till alla de ställen du ska under dagen. Allt på ett och samma ställe, tex på stolen i ditt rum, så att inte brorsan lånat din huppare och så är den försvunnen på morgonen. Packa träningsväskan färdigt redan kvällen innan, så behöver du bara nappa den med dig sedan. Kolla morgondagens program färdigt, tex vem som ska skjutsa dig till träningen och vem som hämtar när.

3. Skapa en morgonrutin som du tränar in i ryggmärgen. Gör allt i en bestämd ordning som är smart uttänkt och effektiv. Då är risken mindre att du glömmer att borsta tänderna eller ta dagens p-piller och du får in allt som ska göras hur trött och sen du än är.

4. Håll koll på klockan genom att tex hoppa i duschen tex 22 minuter över och var klar 27 minuter över. Ha tex en spellista i telefonen som du lyssnar till varje morgon och håll koll på klockan med hjälp av låtarnas längd. Tandborstningen på två minuter kan vara under halva den och den låten. Pigg och up-beat musik är såklart bättre än långsamt depp.

5. Spara inte något till sista minuten. Gör tex inte läxan i bussen på väg till skolan - för tänk om du försover dig eller glömmer? Passa hellre på att göra läxan i bussen hem från skolan istället för att halvsova då.