Självhälpsknep

Självhälpsknep

Är du skoltrött? Du behöver inte känna dig ensam, enligt vissa undersökningar drabbas t.ex. var femte flicka i gymnasiet av skoltrötthet. Skoltrötthet i högstadiet är också mycket vanligt. För att hitta tillbaka till motivationen kan det ibland krävas att man gör något annat eller lite annorlunda en period.

 

"Skoltrötthet är ett utdraget, skolrelaterat stressyndrom som framträder som utmattande trötthet, cyniska känslor gentemot skolan och otillräcklighetskänslor." Finlands Akademi

Få lite tips på vad du kan göra mot skoltrötthet här!

Att bara stanna hemma gör inte saken bättre utan tvärtom leder till att det blir allt svårare att "ta sig ut" igen. Därför är det viktigt att man gör nånting om man känner att man inte orkar fullt ut med skolan, t.ex. gör lite mindre studier (obs! kom överens om detta med människor på skolan) eller jobbar istället.

Det är viktigt att berätta åt någon! Kontakta någon på skolan, t.ex. skolhälsovårdaren, skolpsykologen eller kuratorn eller be din förälder eller någon kompis göra det om du inte orkar själv.

Se det som en släng av en sjukdom som går att bota. Man behöver kanske inte medicin, men kanske hjälp att ta hand om sig själv för att orka igen.

Inse att du inte är en robot. Det är mänskligt att inte alltid orka plugga till provet utan kanske fastna på facebook en timme. Ingen är perfekt och man får ha sämre stunder också.

Se till att grundbehoven är OK, dvs sov ordentligt, ät ordentligt och rör på dig. Det är otroligt vad dålig sömn kan göra illa för humöret, orken och livsviljan och hur lätt vissa saker ser ljusare ut bara man fått sova!

Speciellt på hösten kan mörkret göra skoltröttheten värre. Frisk luft, D-vitamin (finns i alla större mataffärer, Apoteket osv) och kanske en ljuslampa kan lätta upp humöret.

Det är lättare om läraren vet om att man är skoltrött. Skoltrötthet är inget man ska skämmas för och det är klart att man ska få hjälp! Be om hjälp av studiehandledaren - det är för sådana här saker han/hon finns till! Och skolkuratorn!

Skaffa dig olika tips på hur du pluggar smart så att läxor och prov inte känns så överväldigande.

Sätt upp små delmål (tex ta en läxa i taget) och skriv lista på allt du måste fixa eller sätt in det i en kalender, så att du får en överblick och känner mera kontroll.

Hitta något som motiverar dig och ge dig själv små belöningar! Det kan vara svårt att komma ihåg att man ju går i skola för sin egen skull, för att man själv ska lära sig och bli smartare. Inte för lärarnas eller föräldrarnas skull eller för att man "måste". Hitta något kul att göra som du mår bättre av och använd det som present åt dig själv när du gjort läxorna. Kan vara något så enkelt som ett avsnitt av favorit-TV-serien eller en ny låt till spellistan.

Fundera på hur alla andra problematiska saker i ditt liv kan spela in på skoltröttheten. Om dina föräldrar också är trötta, utbrända eller deppiga, stressar eller har dålig ekonomi, så påverkar det dig. Om du har kompisproblem eller kärleksbekymmer blir det också tyngre i skolan. Skoltrötthet kan vara ett tecken på något värre, tex depression, så gå till skolkuratorn och prata, så kanske de verkliga problemen nystas fram och ni kan göra något åt dem.

Förändringar är tuffa! Det ÄR jobbigt att tex börja i gymnasiet eller yrkes eller i en annan skola. Acceptera att det bara är en fas och att det kommer att bli bättre!