Trimning å sånt

28.09.2018

Vad säger Polisen om det här med trimning?

Konstaterar polisen att mopeden går att framföra snabbare än 45 km/h så kan registerskylten plockas bort och så blir det förstås böter. Polisen brukar testköra mopeder som misstänks vara trimmade. Om det t.ex. konstateras att mopeden går över tillåtna 45 km/h, men ännu inte över 65 km/h, så får man böter för att man ändrat mopedens konstruktion genom att höja den konstruktionella hastigheten.

Upptäcks det i testet däremot att en moped är trimmad så pass att hastigheten t.o.m. överstiger 65 km/h, så kan mopeden inte längre räknas vara en moped utan klassas därefter som ett fordon jämförbart med lätt motorcykel. Böter får man då precis som i ovan nämnda exempel för att man ändrat mopedens konstruktion genom att höja kontruktionella hastigheten. Därtill läggs till i böteslappen att man kört med ett fordon som inte ändringsbesiktats som lätt motorcykel. Saknar man lättviktarkörkort och bara har M-kort, så tillkommer till bötern att man framförde motordrivet fordon på allmän väg utan behörig körrätt, alltså man hade inte rätta klassens körkort för det "nya" fordonet. Polisen tar i dessa fall bort M-kortet och man får på en tid inte heller köra en laglig moped i trafik.

Polisen brukar därtill anmäla om att en moped som går snabbare än 65 km/h påträffats till Trafikförsäkringscentralen och till Trafi. Från dessa instanser kan då dessutom tillkomma dyra utgifter för att man kört fordon med fel typ av försäkringar eftersom en motorcykel av lättviktsklass har högre försäkringspremier än en moped.

Text: Johanna Westerlund, poliskonstapel

Tillbaka