Är det ok
24.02.2021
Hej, ibalnd när man skickar med olika personer och lär känna nya, så hânder dst ju sejj att nån fråga vad man tkr om en viss person. Om denne råkar vara någon som utsatt en för det ena och det andra, är det då ok för mig att säga "jag gillar inte hen pga----" (fast man inte går in på detalj). Är det ok för mig att berätta om mitt övergrepp om någon frågar varför jag inte gillar en viss person? Ok?

Terveydenhoitaja ja seksuaalineuvoja Tessi Vastaa
25.02.2021
Hej,
Ja, det tycker jag. Precis som du skriver så behöver man ju inte gå in på detaljer, och beroende på sammanhanget (d.v.s. vem det är man talar med och om vad) så är det kanske inte alls nödvändigt att motivera varför man känner som man gör.
Jag tycker i allmänhet att man bär ansvar för de personer man haft en gemensam historia med, det ansvaret handlar också om att inte dela med sig detaljer om t.ex. ens sexliv. Jag tycker inte att man har rätt att berätta för andra t.ex. hur personer varit i sängen - MEN detta gäller INTE om det handlar om övergrepp. Du behöver inte beskydda en person som aldrig var intresserad av din upplevelse och som aldrig tog ansvar för dig.
Grundpoängen är ju den att om en person har behandlat en illa så är det den personen som borde bära den skuld och skam som lämnar kvar - inte du. DU behöver inte rättfärdiga varför du inte litar på hen, eller motivera vad den personen gjorde fel - för det är alldeles uppenbart att det var fel (vilket personen nog vet om själv också.)
Jag hoppas att du har någon du kan tala med om det som har hänt, och jag hoppas att du i framtiden enbart lär känna personer som förtjänar att vara med dig. Jag är så ledsen över det som hände, och blir arg över den totala brist på ansvar som personen uppvisade. Du har rätt att känna dig arg och sviken, och du har rätt att säga det högt.
Många kramar,
Tessi