Aseksuaali?
04.04.2022
Oon vielä nuori mut oon jo pitkään miettiny sitä, että oonkohan mä aseksuaali. En oo koskaan harrastanu seksiä eikä mua oo tähän mennessä ees ollu minkäänlaista kiinnostusta tehä niin. Oon kyllä kattonu pornoa mut se ei herätä mussa minkäänlaisia tunteita. Tykkään tosi paljo mun kropasta mutta mä en haluu että joku koskis muhun sillä tavalla. Mulla on ollu pari ihastusta mut en oo aatellu et oisin halunnu tehdä sitä niiden kanssa. En oo myöskään kehdannu puhuu tästä kellekkään jonka mä tunnen. Terveystiedonkin kirjassa luki jotain että seksi on osa elämää niin eikö se oo outoa jos mua ei kiinnosta se ollenkaa. Lähinnä pelottaa se että jos mä oonki aseksuaali niin tuunko mä koskaa löytämää ittelleni sopivaa miestä joka hyväksyy sen etten mä juurikaa nauti siitä? Haluun kyllä seurustella ja oon mielellään sellasten ihmisten lähellä joista mä välitän vaikka oon kuullu monen luulevan että aseksuaalisuus tarkottais sitä ettei haluais seurustella. Joku mun päässä vaan sanoo etten mä vaan voi tietää sitä ennen ku mä oon kokenu sen. Joku vain
francesca profil

Seksuaalineuvojaharjoittelija Francesca Vastaa
07.04.2022
Moi!
Kiitos kysymyksestäsi. Osaat hyvin kertoa tilanteestasi.
Joskus tuntuu, että seksistä puhutaan ja kirjoitetaan paljon. Tämä saattaakin saada aikaan tunteen siitä, että ihmisen kuuluu haluta, jonka vuoksi se saa aikaan myös turhautumista, jos seksiä ei halua. Seksuaalisuus on toki osa ihmisyyttä, ja tämän vuoksi meillä onkin seksuaalioikeudet, jotka suojelevat esimerkiksi jokaisen itsemääräämisoikeutta aiheeseen liittyen.
Aseksuaalisuudesta on vielä melko vähän tutkimustietoa, mutta sen kuitenkin voin sinulle kertoa, että aseksuaalinen henkilö voi hyvinkin seurustella ja tuntea suhteessa romanttista, emotionaalista, sensuaalista ja esteettistä vetovoimaa. Lisäksi aseksuaalisuus eroaa haluttomuudesta ja selibaatista olennaisesti siinä, että haluttomuus esiintyy irrallaan seksuaalisesta suuntautumisesta ja selibaatti on päätös omasta käyttäytymisestään.
Hienoa kuulla, että suhtautumisesti omaan kehoosi on hyvä ja että osaat kertoa omista rajoistasi. Oma tunteesi siitä, että on vaikeaa tietää asioista etukäteen voi hyvinkin pitää paikkaansa. Kommunikointi ja luottamus on todella tärkeää suhteessa ja kertomalla omista rajoistasi ja tunteistasi tulevaisuudessa kumppanille, varmistat sen, että hän pystyy käsittelemään asiaa sekä pystyy varmistumaan siitä, että hän ei ole syynä, jos ette harrasta seksiä. Kumppanista voi nauttia monella muullakin tavalla kuin pelkästään seksiä harrastamalla eli suhteen seksittömyys ei poissulje kumppanista nauttimista muiden eri tunteiden avulla.
Jos haluat keskustella muiden ihmisten kanssa, jotka pohtivat aseksuaalisuuteen liittyviä asioita, esimerkiksi www.aseksuaalisuus.fi sivustolta löydät vertaistukea.
Toivottavasti vastauksestani oli sinulle apua. Mukavaa kevään odotusta sinulle!
Terveisin, Francesca