Epäonnistunut yritys ystävystyä
07.04.2022
Tapasin toissa kesänä kuntoutuksessa naisen, josta pidin kovasti. Harmitti, etten rohjennut ehdottaa hänelle silloin yhteystietojen vaihtoa. Sitten pääsin yllättäen töihin samaan työpaikkaan, jossa tämän naisen äiti oli ollut ennen eläkkeelle jäämistä. Onnekkaan sattuman kautta sain työkaveriltani naisen äidin puhelinnumeron. Soitin tälle äidille, ja kerroin, että haluaisin saada yhteyden hänen tyttöönsä. Äiti ilahtui asiasta, ja lupasi kertoa tytölleen, että olin kysellyt. Odottelin yhteydenottoa pari kuukautta, kunnes soitin uudestaan äidille. Hän kehotti minua kirjoittamaan tytölle kirjeen. Kirjoitin viime vuoden aikana kaksi pitkää kirjettä, mutta en ole saanut niihin mitään vastausta. Asia on vaivannut minua suuresti, ja vaikuttanut voimakkaasti mielialaani. Toivoin kirjeissä, että voisimme olla ystäviä. Minulle se olisi erityisen tärkeää, koska minulla ei ole ollut ystäviä kouluaikojen jälkeen. Painotin eritoten, kuinka tärkeää minun olisi saada vastaus. En olisi voinut kuvitellakaan, ettei nainen vaivaudu vastaamaan. Eikö se kuulu vähintään hyviin tapoihin?
Kysyin naisen puh.numeroa tiedustelusta, mutta se on salainen. Kuukausi sitten läksin käymään kylässä naisen luona. Halusin saada selväksi, miksi juttu oli mennyt näin. Reissuni ei onnistunut. Kerroin naiselle, kuinka mieltäni painaa, kun en ole saanut kirjeisiini vastausta. Siinä vaiheessa naisen aviomies tuli jostakin peräkamarista, ja sanoi minulle, että minun olisi syytä lähteä heti pois. En ollut uskoa korviani, että voiko mies todella olla noin raukkamainen. Minun oli pakko lähteä, eikä asia selvinnyt. Mies sanoi kyseessä olevan poliisiasia, jos tulisin uudestaan. En ole sen jälkeen saanut nukuttua kunnolla. Oloni on surkea väsymyksen takia, mutta pahinta on, kuinka huono tuuri minulla oli, kun isäntä olikin kotona eikä töissä. Olen aika varma, että kirjeeni olivat päätyneet isännän käsiin.
Olen lievästi vammainen mies. En ole missään vaiheessa ajatellut tai halunnut naiselta mitään muuta kuin ystävyyttä, ja nyt lopuksi vain vastauksen muutamaan kysymykseeni. Olen tiennyt koko ajan, että naisella on oma perhe ja 3 lasta. Se ei minua häiritse.
Olen miettinyt, mitä tekisin. Lähdenkö sinne uudestaan kokeilemaan onneani. En todellakaan tiedä, mitä siitä seuraisi. Tulisinko pahoinpidellyksi tai ammutuksi. En kyllä edes välitä vaikka niin kävisi. Pahinta on, jos en saa asiaa selvitettyä. Eikö aikuisten ihmisten pitäisi saada helposti puhuttua tämä selväksi?
Minun ei ole helppoa tutustua eikä luottaa ihmisiin. Ymmärrän täysin, että tämä olisi lähes kaikille pikku juttu, mutta minulle tämä on valtavan iso. Elämän jatkon kannalta asia pitäisi selvittää. Olisin kiitollinen, jos yrittäisitte samaistua tilanteeseeni, ja keksiä siihen ratkaisua. Vieläpä mahdollisimman pian.
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
29.04.2022
Hei!
Kiitos viestistäsi ja pahoittelut vastauksen viipymisestä. Arvostan yritystäsi ystävystyä kyseisen naisen kanssa. Olet tehnyt tilanteessa parhaasi, jotta voisit saada naisesta itsellesi ystävän. Olen pahoillani, että se ei tuottanut toivottua tulosta. Ymmärrän hyvin, että tapahtunut vaikuttaa mielialaasi.
Olet osoittanut selkeästi kiinnostuksesi olla naisen ystävä. Nainen ei ole tähän reagoinut, eikä osoittanut vastavuoroisesti kiinnostusta ystävystyä. Tämä on todennäköisesti merkki siitä, että nainen ei syystä tai toisesta valitettavasti halua ystävystyä. Ja koska naisen mies on ikävä kyllä kieltänyt tulemasta uudelleen heille, voi olla parempi noudattaa tätä. Jokaisella kun on oikeus päättää, keitä ottaa kylään omaan kotiin.
Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että tällaiset asiat pitäisi pystyä selvittämään ihan asiallisesti. Valitettavasti näin ei aina kuitenkaan ole. Ihmissuhteisiin liittyvät asiat ovat välillä monimutkaisia ja tuntuvat hankalilta. Voisikohan oloasi helpottaa ja tilannetta selventää, jos juttelisit naisen äidin kanssa, jonka kanssa sinulla on ollut viestisi perusteella hyvä puheyhteys? Voisit kertoa tapahtuneesta ja kysyä, tietääkö hän, saavuttiko kirjeesi hänen tyttärensä. Hän todennäköisesti tuntee tyttärensä ja ehkä osaisi auttaa tilanteen selvittämisessä. Ehkä hän voisi kysyä tyttäreltään, olisiko hän halukas juttelemaan ja selvittämään asiaa kanssasi. Jos ei, niin hänen rajojaan tulee kunnioittaa ja sitten asia on valitettavasti selvitettävä ilman häntä.
Jos käy niin, että nainen ei halua jutella, on sinun mahdollista keskustella asiasta esimerkiksi nuorten chateissa. Chatteja löydät Netarista.
Yksi vaihtoehto on keskustella Mieli Tukisuhteessa. Voit keskustella yksityisesti, luottamuksellisesti ja halutessasi nimettömästi kriisityöntekijän tai koulutetun, vapaaehtoisen tukihenkilön kanssa. Keskustelutuki on tarkoitettu muutamien kuukausien - puolen vuoden mittaiseksi tukisuhteeksi elämässä eteen tulleissa ongelmatilanteissa. Lue lisää Mieli Tukisuhteesta.
Jos et edelleenkään saa nukuttua kunnolla ja tapahtunut painaa mieltäsi, on sinun hyvä kääntyä terveydenhuollon puoleen.
Toivottavasti vastaus auttaa sinua eteenpäin tilanteessasi. Kaikkea hyvää sinulle!
Lämpimin terveisin, Riina | Nuortenelämä.fi