esinahka ja terska
23.05.2022
Millä tavalla pojilla on esinahka kiinni terskassa? Ovatko ne pikkupojilla kiinni toisissaan kauttaaltaan, kuin liimattuina, vai onko esinahka kiinni vain muutamista kohdista sellaisilla kiinnikkeillä? Mikä aiheuttaa esinahan irtoamisen terskasta? Missä iässä se kuuluisi irrota? Milloin esinahan alle alkaa tulla valkoista töhnää? Tuntuuko pippelin pesu yleensä pojista kivalta?
francesca profil

Seksuaalineuvojaharjoittelija Francesca Vastaa
30.05.2022
Hei ja kiitos kysymyksestäsi.
Esinahka on kiinni terskassa kiinnikkeillä. Vastasyntyneillä esinahka on kiinni terskan pinnassa ja peittää terskan kokonaan. Kiinnikkeet irtoavat hiljalleen itsestään lapsuuden myötä, ja yleensä murrosiässä peniksen kasvaessa esinahka löystyy ja irtoaa peniksen pinnasta. Tämä voi tapahtua myös myöhemmin eli jokaisen yksilöllinen tilanne vaikuttaa asiaan. Esinahkaa ei kuitenkaan saa vetää väkisin terskan yli, sillä siitä voi seurata kipua, verenvuotoa sekä kudosvaurio. Esinahka yhdistyy terskaan ihopoimulla eli frenulumilla.
Peniksen esinahan alla olevaa valkoista töhnää kutsutaan smegmaksi joka on esinahkatalia. Penistä tulisikin pestä kerran päivässä ja pitää näin alapään hygieniasta huolta. Pesuun riittää pelkkä lämmin vesi. Peniksen pesu voi olla jonkun mielestä miellyttävän tuntuista ja jonkun mielestä taas ei, eli tähän vaikuttaa jokaisen oma kokemus asiasta.
Kevätterveisin, Francesca