Lisää kysymyksiä
24.03.2015
Kysymyksiä kiertyy koko ajan lisää, mutta tässä nämä tärkeimmät.
-Onko asellisessa palvelussa mahdollista tehdä koirien kanssa jotain?
-Miten "huippu urheilia" luokitellaan, että asepalvelus lyhenesi?
-Mitä palvelussa tehdään?
Ette ehkä kaikkiin voi vastata mutta jos nyt johonki kuiteskin. Pää räjähtää!!
Nuortenelama2

Nuorisotiedottaja, Nuortenelämä.fi Vastaa
01.04.2015
Hei
Kiitos lisäkysymyksistäsi.
Puolustusvoimien sivuilla varusmiespalveluksen erikoisjoukoista ja erityistehtävistä kirjoitetaan seuraavaa:
"Ketään ei määrätä kutsunnoissa suoraan palvelemaan erikoisjoukkoihin tai -tehtäviin, vaan niihin pitää hakeutua erikseen. Useimpiin tehtäviin voi hakeutua vielä kutsuntojen ja palveluspaikan määrittämisen jälkeenkin, mutta jos mieluinen erikoisala on tiedossa, kannattaa suu avata jo kutsuntatilaisuudessa. Kutsuntalautakunta antaa lisätietoja erikoisjoukoista ja -aloista ja niihin hakeutumisesta. Osaan tehtävistä voi hakea vielä peruskoulutuskauden aikana."
Eli kannattaa ottaa asia esille kutsunnoissa, jos sinua kiinnostaa erityisesti koirien kanssa tehtävät jutut varusmiespalveluksen aikana.
Lue lisää: www.puolustusvoimat.fi > varusmies > erikoisjoukot ja erityistehtävät
Puolustusvoimien Urheilukoulusta voit lukea tarkemmin osoitteessa:
www.puolustusvoimat.fi > varusmies > erikoisjoukot ja erityistehtävät > urheilukoulu.
Urheilukouluun järjestetään erillinen pääsykoe. Koulutukseen verkkosivujen tietojen mukaan voidaan valita urheilijoita, jotka ovat ulkomailla asuvia tai urheilevia ammattilaisurheilijoita,
kotimaassa asuvia esiammattilaissopimuksen tehneitä urheilijoita tai Olympiakomitean tukiurheilijoita. Lisäksi koulutukseen voidaan valita valintakollegion määrittelemiä poikkeuksellisen menestyneitä urheilijoita, joista neuvotellaan erikseen hakuprosessin aikana.
Varusmiespalveluksesta yleisesti Puolustusvoimien verkkosivuilla todetaan:
"Suomen sotilaallinen maanpuolustus perustuu yleiseen asevelvollisuuteen. Asevelvollisuusaikanasi saat koulutusta, jonka avulla pystyt tehokkaasti puolustamaan Suomea. Varusmiehet koulutetaan palveluksen aikana puolustusvoimien kokoonpanoon tarvittaviin sodan ajan tehtäviin."
Puolustusvoimien Varusmies-sivustolta löytyy runsaasti tietoa, oppaita sekä videoita, jotka varmasti avaavat sinulle varusmiespalveluksen sisältöä tarkemmin. Ja aluetoimiston Facebook-sivuilla voit kysyä varusmiespalvelukseen liittyvistä asioista lisää:
https://www.facebook.com/aluetoimisto
t. Mika - Nuortenelämä.fi
Yhteistyökumppanimme Nuortenelämä.fi on vastannut tähän kysymykseen. Kysymys ja vastaus julkaistaan myös Nuortenelämä.fi –palvelun Kysyttävää-palstalla.